گروه محصولات

عنوان مقاله: انديشه های نو : برنامه چیست؟

گزيده مديريت 40

ترجمه: رامك فدائيان

كلارك به‌عنوان جامعه‌شناس دانشگاه روتگرز كه در امور سازمان‌ها و فجایع تخصص دارد، چگونگی واكنش مردم به مصایب را (از زمین‌لرزه گرفته تا نشت نفت و حملات تروریستی) بررسی كرده است. كار وی بررسی جامعه‌شناسی برنامه‌ریزی است: چگونه سازمان‌ها برای انطباق با بحران‌ها و مدیریت تغییر از برنامه‌ها استفاده درست (یا نادرست) می‌كنند؟ كلارك در كتاب خود «ماموریت غیرمنتظره: استفاده از مدارك رویایی برای كنترل فاجعه» (انتشارات دانشگاه شیكاگو)، یك ایده جنجالی را مطرح می‌كند: «سازمان‌ها مشوق ازدیاد برنامه‌های نمادین هستند. برنامه‌هایی كه تنها روی كاغذ خوب به‌نظر می‌رسند، ولی در مرحله عمل می‌توانند كار را خراب‌تر كنند.» ویراستار ارشد هاروارد بیزنس ریویو، گاردینر مورس، در خصوص نحوه ترویج ناآگاهانه برنامه‌ریزی نامناسب توسط شركت‌ها و راهكارهای مقابله با آن، با كلارك مصاحبه‌ای انجام داده است.

 

انصراف از نظر