گروه محصولات

عنوان مقاله: موردکاوی: انتقام مشتریان

گزيده مديريت 79

By Dan Ariely

نوشته: دان آرییلی

ترجمه: دکتر عبدالرضا رضایی نژاد و سارا پنجی زاده

آتیداموتورز، خودروساز معتبر دیترویت، به‌تازگی در بنگلور هند مرکز تماس جدیدی تاسیس کرده و امیدوار است باعث افزایش اعتبار این خودروساز در زمینه خدمات‌رسانی به مشتریان شود. اما به‌نظر می‌رسد تاکنون نتوانسته به‌این هدف دست یابد. سیل شکایات مشتریان درباره خودروی آندرومدا (مدل جدید و به‌روزی که آتیدا امیدوار است نظر وال‌استریت را جلب کند) به سوی این مرکز سرازیر شده است. حجم تماس‌های رسیدگی‌نشده در حال افزایش است و روزبه‌روز نامه‌های اعتراض‌آمیز بیش‌تری روی هم انباشته می‌شوند. یکی از مشتریان وفادار چنان از بی‌توجهی شرکت به درخواستش سرخورده شده که نه‌تنها با وکیلش در این باره صحبت کرده، بلکه تهدید کرده که به سایت یوتیوب مراجعه می‌کند و پرونده را به قضاوت آرای عمومی می‌گذارد. آیا در عصر اینترنت آتیدا به روش تازه‌ای برای برخورد با مشتریان ناراضی نیازمند است؟

 تام فارمر، کسی که به‌طور غیرعمدی فایل ویروسی پاورپوینت «هتل شما هتل بسیار بدی است» را ساخته، عقیده دارد که لازم است آتیدا از تعریف خدمات‌رسانی به مشتریان فقط به‌عنوان پاسخگویی به اخبار منفی دست بردارد و از طریق تبدیل‌ گفت‌وگوهای اینترنتی به عادتی طبیعی برای نشان‌تجاری خود، بسیاری از مشکلات آینده را در نطفه خفه کند.
 

نِیت بِنِت از جورجیاتک و کریس مارتین از كالج سنته‌ناری، اظهار می‌دارند که آتیدا احساس عدالت را در مشتریانش از سه بعد توزیع، روال و تعامل نقض کرده و بنابراین میل به انتقام‌جویی را در آنان افزایش داده است.

 نانسی فین، قائم‌مقام بخش خدمات‌رسانی شرکت لکسوس معتقد است آتیدا از لحاظ به‌روزرسانی خدمات خود به مشتریان حتی محاسبات اقتصادی درستی هم نداشته است. وی به ذکر یکی از تجربیات لکسوس می‌پردازد که طی آن یکی از نمایندگان این شرکت هشتاد مایل را برای رساندن هزار دلار پول به دست یکی از دارندگان این خودرو رانندگی کرده بود. فردی که پول را دریافت کرد، کسی بود که در راه مانده بود و اموالش نیز به‌سرقت رفته بود.
باراک لیبای، از دانشگاه تل‌آویو و مدرسه اسلون ام.آی.تی، پیشنهاد می‌کند آتیدا روی راه‌اندازی سیستم مدیریت روابط مشتری سرمایه‌گذاری کند تا بتواند تعیین کند کدام مشتریانش از چنان ارزش خرید و رجوعی برخوردار هستند که باید با آن‌ها مدارا شود و به کدام مشتریان باید مودبانه بی‌توجهی كرد.
انصراف از نظر