گروه محصولات

عنوان مقاله: انتظارات به‌حق رهبر و مدیران از یك دیگر

گزيده مديريت 71

Larry Bossidy

نوشته: لاری بوسیدی

ترجمه: غلامحسین خانقایی

موفقیت یك تیم مدیریت به‌شدت به روابط رییس آن با زیردستان مستقیمش بستگی دارد. با وجود این، ادبیات رهبری حرف زیادی درباره انتظارات از این روابط نمی‌زند. لاری بوسیدی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل پیشین هانی‌ول و الایدسیگنال، در مورد آن‌چه به آن «بسته مدیرعامل» می‌گوید، صحبت می‌كند و درباره آن‌چه رهبر باید از زیردستان خود انتظار داشته باشد و در مقابل، آن‌ها از او انتظار داشته باشند، به‌تفصیل سخن می‌گوید.

 به گفته او، بهترین مدیران می‌دانند چه موقع باید در كارها دخالت كنند. آن‌ها ایده‌هایی را ابداع می‌كنند و متوجه هستند بعضی از بهترین ایده‌ها در وهله اول احمقانه به‌نظر می‌رسند. آن‌ها علاقه‌مند به همكاری و مشاركت هستند و منافع بلندمدت شركت را فراتر از هدف‌های كوتاه‌مدت واحد خود قرار می‌دهند. آن‌ها برای رهبری ابتكارات پیش‌قدم می‌شوند، حتی اگر نتیجه كار نامشخص باشد. آن‌ها رهبرانی را در میان كاركنان خود پرورش می‌دهند و این كار را به‌ویژه با دخالت مستقیم در ارزیابی‌های عمل‌كرد انجام می‌دهند. آن‌ها خود را در جریان امور و رویدادهای جهانی قرار می‌دهند و نحوه تاثیر این رویدادها بر شركت و محیط رقابتی آن را پیش‌بینی می‌كنند. آن‌ها با قراردادن خود در معرض افراد و ایده‌های جدید و قبول مشاغل و ماموریت‌های دشوار، به‌شخصه رشد خود را موجب می‌شوند.
 در سوی دیگر این بسته، رییس باید جهت‌گیری واضح و مشخصی داشته باشد، هدف‌ها و نصاب‌هایی را تعیین كند، به گونه‌ای مداوم، مشخص و فوری بازخورد بدهد، مصمم و وقت‌شناس باشد، صادق و رك‌گو باشد و یك برنامه پاداش‌دهی منصفانه ارائه دهد. مدیرانی كه از نعمت چنین رییسی برخوردار نیستند می‌توانند چنین بسته‌ای را برای كاركنان زیردست خود و خودشان تهیه كنند و خود سرمشق آن باشند. نتیجه، بهبود عمل‌كرد تیم و شركت آن‌ها خواهد بود و رشد شخصی‌شان را سریع‌تر خواهد كرد.

 

انصراف از نظر