By Andrew Burke/ Andre van Stel/ Roy Thurik
نوشته: اندرو بورک و آندره ون استل و روی توریک
ترجمه: مهدی زارع
طرفدار پنج نیروی رقابتی هستید یا اقیانوس آبی؟ به بیان دیگر سعی دارید بر بازار موجود سلطه يابيد یا بازار جدیدی خلق کنید؟ هر دوي اين رویکردهاي استراتژي طرفداران خاصی دارند، اما آنقدر که ما میدانیم تابهحال بررسی تجربی برای مقایسه آنها انجام نشده است.
ما این کار را کردیم. در چارچوب تحقیق، مدلی را بهکار گرفتیم که در سال 1921 در مقالهاي اقتصادی توسط هارول هوتلينگ معرفی شده است. این مدل بیان میکند تا وقتی حضور در یک بازار خاص سودآور باشد، عرضهکنندگان بیشتر و بیشتری وارد آن بازار میشوند تا به نقطه اشباع برسد، در این حالت همه در نقطه سربهسر قرار ميگيرند.