گروه محصولات

عنوان مقاله: اقتصاد نوین واقعی

گزيده مديريت 34

By diana farrell

نوشته: دایانا فارل

ترجمه: مهندس فضل اله امینی

در روزهای پرهیاهوی اواخر دهه 1990 خیلی از مردم گمان می‌كردند فن‌آوری اطلاعات‏، به‌خصوص اینترنت، همه چیز كسب‌وكار را دگرگون می‌كند. در سال‌های دهه 1990 تحولی اساسی پیدا شد، اما آن تحول بیش‌تر ناشی از رقابت بود نه فن‌آوری. انستیتو مكنزی گلوبال به ریاست دایانا فارل درباره بهره‌وری و ربط آن با میزان سرمایه‌گذاری شركت‌ها در فن‌آوری اطلاعات و میزان بهره‌گیری از آن در دهه موردبحث‏، دست به مطالعه‌ای همه‌جانبه زده است. پژوهش آن‌ها نشان می‌دهد فن‌آوری اطلاعات از اهمیت برخوردار است، اما در سرنوشت صنایع و شركت‌ها اهمیت اصلی را ندارد. اگر فن‌آوری اطلاعات در ایجاد موج بهره‌وری اهمیت محوری ندارد، پس چه عاملی نقش محوری دارد؟ پاسخ پژوهش، رقابت و نوآوری است.
در صنایع درگیر رقابتی فشرده، مدیران برای حفظ درآمد و سود سازمان‌های تابعه ناچار از نوآوری‌های گسترده و جسورانه بوده‌اند. آن نوآوری‌ها (در فراورده‌ها، رویه‌های كسب‌وكار و فن‌آوری) منجر به افزایش بهره‌وری شده است. در واقع، یكی از پویه‌های مهم اقتصاد نوین )اقتصاد نوین واقعی) چرخه گران‌سنگ رشد رقابت، نوآوری و بهره‌وری است.
مدیران می‌توانند از راه‌های گونا‌گون دست به نوآوری زنند، اما در سال‌های دهه 1990، فن‌آوری به سه دلیل ابزاری نیرومند بود: یكم، فن‌آوری فرصت ابداع فراورده‌های نوین و جالب را میسر و امكان‌ كاربست فرایندهای نوین و كارامد‏ در كسب‌وكار را فراهم كرد. دوم، فن‌آوری سبب شد پخش و گسترش سریع نوآوری در صنایع آسان شود و سوم، استفاده از فن‌آوری در مقیاس گسترده سبب صرفه‌جویی‌های كلان ‌شد، طوری‌ كه با گسترش دامنه كاربست، منافع آن به‌سرعت چندبرابر می‌شد. در این پژوهش‏، آماری شگفت‌آور درباره اثر رقابت، نوآوری و فن‌آوری اطلاعات در دهه 1990 بر انواع صنایع در ایالات‌متحده و اروپا ارائه و رهنمودهایی داده شده تا مدیران به كمك آن‌ها بتوانند از سرمایه‌گذاری‌هایی كه در راه ایجاد یا گسترش فن‌آوری اطلاعات می‌كنند، بهتر استفاده كنند.

انصراف از نظر