By Michael Silverstein/ Kate Sayre
نوشته: مایكل سيلورستاين و كِيت ساير
ترجمه: دکتر مریم شریفیان ثانی
بهعنوان یک بازار، زنان نماینده فرصتی بزرگتر از مجموع بازار چین و هند هستند. آنها کنترل بیستمیلیارد دلار هزینههای مصرفی را در اختیار دارند و این رقم میتواند در پنج سال آینده به 28 میلیارد دلار برسد. در واقع، زنان اقتصاد جهان را به پیش میرانند. اما مطالعه جدیدی توسط گروه مشاوره بوستون (بی.سی.جی) نشان میدهد بیشتر شرکتها در ارایه خدمت به آنها بهشدت ضعیف عمل میکنند.
بی.سی.جی بیش از دوازدههزار زن را در مکانهای جغرافیایی، سطوح درآمدی و موقعیتهای اجتماعی مختلف، از نظر تحصیلات، وضعیت مالی، خانه، شغل، فعالیتها، علایق، روابط، امیدها، بیمها، همچنین رفتارهای خرید و الگوهای خرجکردن بررسی کرد. در این مقاله، سیلورستاین و ساير، دو نفر از شرکای این شرکت، مروری بر یافتههای عمده این مطالعه دارند و بزرگترین فرصتها را توضیح میدهند. آنها میگویند، در حالی که هر کسبوکاری که عاقل باشد مشتریان زن را گروه هدف خود قرار میدهد، بهترین ظرفیتهای بالقوه در شش صنعت نهفته است: خوراك ، تندرستی، زیبایی، پوشاک، مراقبت سلامت، خدمات مالی.
به دغدغههای زنان به شکلی موثر توجه کنید و شرکت شما میتواند شاهد آن نوع رشد سریعی باشد که زنجیره تندرستی کِروز از آن بهره جست. هزینه بیشتر باشگاههای سلامتی بالاست و برای مردان طراحی شدهاند، با تعداد زیادی تجهیزات و وسایل پیچیده بدنسازی. اما کروز متوجه شد زنانی که تحت فشار کمبود وقت بودند، به تمرینات بدنی سریعی نیاز داشتند که از نظر هزینه بتوانند از عهده آن برآیند و در نتیجه، به ایده تمرینات ساده، سی دقیقهای تکراری رسید که برای زنان طراحی شده بود و در فضاهای ساده و بهدور از تزیینات ارایه میشد. شرکتهایی که به همین شکل ارایه کالاها و خدمات خود به زنان را به شکلی موفقیتآمیز با نیازهای آنها متناسب میسازند، وقتی شرایط اقتصادی رو به بهبود میگذارد، در موقعیت برد قرار خواهند گرفت