گروه محصولات

عنوان مقاله: اقتصاد در دنیای نو : پایان اقتصاد عقلایی

گزيده مديريت 99

By Dan Ariely

نوشته: دان اريلي

ترجمه: دكتر جعفر خيرخواهان و منصوره واثق

تئوری اقتصاد مرسوم فرض می‌گیرد انسان‌ها قابلیت تصمیم‌گیری عقلانی را داشته و در مجموع، بازارها و سازمان­ها به‌طور طبیعی خودتنظیم هستند. اما به‌گفته اَریلی، بحران اقتصادی جهانی بر این دو اعتقاد راسخ خدشه وارد کرد و ما را مجبور به رویارویی با فرضیات غلط شکل‌گرفته درباره شیوه رفتار افراد و بازارها و طرز کار شرکت‌ها ساخت. به این ترتیب، مدیران شرکت­ها (کسانی که با فروض اقتصاد عقلایی تعلیم دیده‌اند، ولی به اداره کسب‌وکارهای نامنظم و اغلب غیرقابل پیش­بینی مشغول هستند) به کدام سمت‌وسو می‌روند؟

 نویسنده این مقاله نغز که استاد اقتصاد رفتاری دانشگاه دوک است، نشان می‌دهد چگونه رشته نورسیده­ اقتصاد رفتاری به کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا به نحو بهتری با بی‌فکری و اتلاف مقابله کنند. سازمان‌های هوشمند با استفاده از تجربه‌کردن‌های شایسته و انجام آزمایش­های کوچک تکمیل­کننده یک‌دیگر که برداشت کاملا متفاوتی از چگونگی تصمیم‌گیری مردم را آشکار می­سازند، قابلیت اقتصاد رفتاری را توسعه خواهند داد. شرکت‌ها درخواهند یافت انتقام‌جویی و تقلب‌کردن تنها دو نمونه از رفتارهای نامعقولی هستند که زمینه­ساز کردار مشتریان و کارمندانشان است.
 همین که استنباطی از نامعقولی و بی­منطقی در بدنه سازمان حک شود، می‌توان رویکرد اقتصاد رفتاری را به‌طور عملی در همه حوزه‌های کسب‌وکار (از حکمرانی و امور کارکنان گرفته تا بازاریابی و خدمات مشتری) به‌کار برد.
انصراف از نظر