گروه محصولات

عنوان مقاله: افسانه حفظ توامان كار و زندگی برای مدیران زن

گزيده مديريت 19
By Sylvia Ann Hewlett
نوشته: سیلویا آن هیولت
ترجمه: دکتر مریم شریفیان ثانی
زمانی كه سخن به داشتن حرفه‌ای سطح بالا و برخورداری از خانواده می‌رسد، واقعیت تلخ این است كه در ایالات متحده، زنان نمی‌توانند «همه را با هم داشته باشند.» در واقع، در میانسالی، حداقل یك‌سوم زنان موفق كشور (كه گروهی با درآمدهای بالا در حرفه‌های گوناگون را شامل می‌شود) فرزند ندارند. برای بسیاری از آنها، این انتخابی آگاهانه نبوده است و به‌راستی، بیشتر آنها در حسرت مادر شدن هستند.
 سیلویا آن‌هیولت، اقتصاددان كه اخیراً بررسی میدانی در سطح جهانی در مورد زندگی حرفه‌ای و خصوصی زنان با تحصیلات عالی و درآمد بالا انجام داده است، نیز به همین نتیجه ‌رسیده است. سایر یافته‌های تحقیقی نیز به همین شكل تكان‌دهنده هستند. بسیاری از این زنان كه فرزندی دارند از موانع كاری برطرف‌نشدنی صدمه دیده‌اند. علاوه بر این، امروزه زنان جوان حتی زیان‌های آشكارتری را تجربه می‌كنند. به طور كلی، داده‌های تحقیق هیولت نشان می‌دهد كه برای بسیاری از زنان، تلاش‌های لازم برای انجام حرفه‌های جاه‌طلبانه، عدم توازن ارتباط‌های زنان و مردان و مشكلات باردارشدن در سنین بالاتر، امكان تلفیق شغل و حرفه سطح بالا و خانواده را دشوار می‌سازد.
 تحقیق هیولت آشكار ساخت كه برعكس، مردان موفق می‌توانند «همه چیز داشته باشند.» از بین مردانی كه او مورد مطالعه قرار داد، 79 درصد ابراز داشتند كه خواستار فرزند هستند و 75 درصد آنها فرزند داشتند. در واقع، هر چه مردان موفق‌تر باشند، احتمال داشتن همسر و فرزندان، برای آنها افزایش می‌یابد. درست خلاف آن در مورد زنان مصداق می‌یابد. به‌خصوص در مورد زنان خیلی موفق كه در تحقیق هیولت مورد مطالعه قرار گرفتند. در 40 سالگی، 49 درصد این زنان فوق‌العاده موفق، بدون فرزند هستند، در حالی كه تنها 19 درصد مردان هم‌ردیف آنها فرزندی ندارند.
 آمار و ارقام ناامید‌كننده هستند، اما به عقیده نویسنده مقاله، اگر موجب اقدام شوند، می‌توانند راهگشا باشند. هیولت، با آگاهی به اینكه تغییرات یك‌شبه رخ نخواهند داد، واضعان قانون و سازمان‌ها را تشویق می‌كند تا سیاست‌هایی برقرار سازند كه پشتیبان والدین شاغل باشد.
انصراف از نظر