گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو: افزایش اهمیت ملیت شرکت ها

گزيده مديريت 65

by Geoffrey G. Jones

نوشته: جفری جونز

ترجمه: حمید فرهادی

در دهه گذشته، یکی از دانشمندان علوم سیاسی به‌نام روبرت ریچ، ادعا کرد شرکت‌های بزرگ چندملیتی شبکه‌های جهانی هستند که به هیچ ملیتی تعلق ندارند و اطلاق ملیت خاص به این شرکت‌ها بی‌ربط است. در سال‌های اخیر، این فکر رواج یافته که شرکت‌های جهانی از قید ملیت-كشور رهایی یافته‌اند. رشد فزاینده برون‌سپاری و تولید در خارج از کشور و افزایش تعداد شرکت‌هایی که کارکنان زیادی را خارج از مرز كشور مبدا استخدام می‌کنند و بیش‌تر محصولات و خدمات خود را در خارج از اقتصاد ملی به‌فروش می‌رسانند، این ایده را تقویت کرد. اما این مفهوم تا چه اندازه با واقعیات انطباق دارد؟ اگر به شواهد تاریخی درباره ملیت شرکت‌ها توجه کنید، نتیجه عکس معقول‌تر به‌نظر می رسد: در حقیقت، ممکن است ملیت شرکت‌های بین‌المللی در دهه اخیر روشن‌تر و مهم‌تر نیز شده باشد

انصراف از نظر