گروه محصولات

عنوان مقاله: پژوهش: افراد به چرب‌زباني بیش‌تر از صداقت اعتماد می‌کنند

گزيده مديريت 114
By Todd Rogers/ Michael Norton[1]

نوشته: تاد راجرز و مایکل نورتون

ترجمه: دکتر محسن قدمی

یافته: کسانی که هنرمندانه از سوالات طفره می‌روند محبوب‌تر و مورداعتمادتر از افرادي هستند که راست‌گويانه‌تر ولي با آب‌وتاب کم‌تر به سوالات پاسخ می‌دهند.

پژوهش: تاد راجرز و مایکل نورتون فيلم‌هاي متفاوتي راجع به يك بحث سياسي به شركت‌كنندگان در پژوهش نشان دادند. در ابتدا، یکی از داوطلبین به سوال مورد پرسش پاسخ داد. در وهله دوم، او با پاسخ به یک سوال مشابه، از جواب شانه خالی کرد. در مرحله سوم، او با پاسخ به یک سوال کاملا متفاوت از جواب‌دادن به سوال اصلي طفره رفت. وقتی او به یک سوال مشابه جواب داد، آزمودنی‌ها متوجه این تغییر نشدند. آن‌ها هم چنین راضی‌تر بودند وقتي او به‌جای پاسخ به پرسش اصلي با لفاظی کم‌تر، با چرب‌زباني به سوال مشابهي جواب می‌داد.

چالش: آیا سبك پاسخ‌دادن به‌راستي می‌تواند به اصل موضوع غلبه کند؟ تاد راجرز و نورتون از تحقیق خود دفاع می‌کنند.



[1] . تاد راجرز، پژوهشگر ارشد اتاق فكر دانشگاه هاروارد و عضو موظف و بنيانگذار موسسه آناليست است. مايكل نورتون، استاديار مدیریت بازرگاني در دانشکده كسب‌وكار هاروارد است.

انصراف از نظر