گروه محصولات

عنوان مقاله: اعتماد، پایه پیروزی در کسب و‌کار الکترونیک

گزيده مديريت 110

نوشته: دکتر فریبا لطیفی و نوشین مومن کاشانی

چگونه اعتماد مشتريان به وب‏سايت تجاري شما افزايش مي‏يابد
نتايجنظرسنجي از 515 مشتري بالقوه و بالفعل تجارت الکترونيکي نشان داد مهم‏ترين دليل آن‌ها در عدم تمایل به خرید اینترنتی، نبود فروشگاه‏هاي اينترنتي قابل اعتماد در کشور است. در این مقاله پانزده عامل تاثیرگذار روي اعتماد مشتريان ایرانی به تجارت الکترونيک شناسایی و بررسی می‌شود.
 
کنفسیوس می‌گوید: «یک دولت خوب به سه چیز نیاز دارد: اسلحه، غذا و اعتماد. اگر توان فراهم‌آوری هر سه را نداشته باشد اول باید از اسلحه صرف‌نظر کند و بعد غذا. اما اعتماد را تا پایان نیاز دارد چون بدون اعتماد نمی‌ماند.»
اعتماد، دارایی ناملموسی است که پایداری بلندمدت یک سازمان را تضمین می‌کند. اعتماد، هزینه تراکنش‌ها را می‌کاهد، نیاز به مقررات دست‌و‌پاگیر را کاهش می‌دهد و باعث روان‌سازی کارهای سازمان‌ها و جامعه می‌شود.
کارها زمانی سرعت می‌گیرند که انسان‌ها به هم کاملا اعتماد پیدا می‌کنند. در زمانه‌ای که شعارش «سرعت یا نابودی!» است «اعتماد» کلید پیروزی کسب‌و‌کارهاست. این کلید در کسب‌و‌کارهای الکترونیک به‌سبب ویژگی مجازی‌بودن و تکیه داشتن بر نادیدنی‌ها، به کلیدی طلایی تبدیل می‌شود.
يکي از موانع در توسعه تجارت الکترونيکي که در پژوهش‌های سراسر جهان پیوسته به آن اشاره می‌شود، «بي‌اعتمادي»است. اگر قرار است از مزایای جهان دیجیتال و سازمان‌های مجازی بهره‌مند شویم ناگزیریم «اعتماد» را جایگزین «کنترل» کنیم. شکل‌گیری و بهره‌برداری اثربخش از فرایند‌های مجازی مستلزم اعتماد است و فناوری به‌تنهایی کافی نیست. تام پیترز می‌گوید: «تکنیک و فناوری مهمند ولی ایجاد اعتماد موضوع اصلی زمانه ماست.» از این روست که «اعتماد الکترونیکی[2]» یکی از واژگانی است که در ادبیات دیجیتال امروز رواج یافته و ورد زبان شهروندان در زیست‌بوم‌های مجازی شده است.


[1] فريبا لطيفي، دارای دکتراي مديريت از دانشگاه برونل انگلستان است. ایشان مديرعامل سازمان فرهنگي فراو عضو هیات‌علمی دانشگاه الزهرا هستند. نوشین مومن‌کاشانی، کارشناس ارشد مديريت فناوري اطلاعات است.
[2]E-trust
انصراف از نظر