گروه محصولات

عنوان مقاله: اعتماد از ديدگاه علم اعصاب

گزيده مديريت 189

By Paul Zak

نوشته: پل زاک

ترجمه: شهلا برجعلی لو

مديران، استراتژي‌ها و سيستم‌هاي پاداش مختلفي را براي افزايش اشتياق و مشارکت كاركنان مورد آزمايش قرار داده‌اند، اما همه آن‌ها تاثير اندكي روي نگهداشت بلندمدت كاركنان و افزايش عملكردشان داشته‌اند. ولی اكنون علم اعصاب پاسخ‌هایي در اين زمينه دارد. زاك از طريق تحقيقاتي در زمينه نحوه ترشح هورمون اكسي‌توسين در مغز (كه تسهيل‌كننده همكاري و كار تيمي است)، چارچوبي را براي خلق فرهنگ اعتماد در سازمان و ساختن يك محيط كاري با كاركناني شادتر، وفادارتر و بهره‌ورتر ارائه داده است.

با اندازه‌گيري ميزان ترشح اكسي‌توسين در واكنش به موقعيت‌هاي مختلف (ابتدا در محيط آزمايشگاهي و سپس در محيط كار) زاك هشت رفتار مهم مديريتي شناسايي كرده كه ترشح اكسي‌توسين را تحريك كرده و اعتماد را در افراد افزايش مي‌دهد: 1) تعالی عملکرد را پاس بدارید. 2) استرس چالش‌ها را کاهش دهید. 3) به افراد حق شکل‌دادن و اظهار‌نظر درباره نحوه انجام كارهاي خود بدهيد. 4) در افراد توانايي شکل‌دهی شغل خود را ايجاد كنيد. 5) اطلاعات را به‌طور گسترده به‌اشتراك بگذاريد. 6) به‌گونه‌اي آگاهانه، رابطه‌ها را برقرار سازید. 7) رشد همه‌جانبه را برای افراد تسهيل كنيد. 8) نشان دهيد شما هم آسيب‌پذير هستيد.
در نهايت، زاك نتيجه مي‌گيرد كه مديران مي‌توانند بذر اعتماد را با هدف‌گذاري‌هاي روشن، دادن امكانات به افراد براي رسيدن به اهداف و كنار رفتن از سر راه آن‌ها، در سازمان بكارند. خلاصه اين‌كه براي افزايش اشتياق و مشارکت كاركنان بايد با آن‌ها مانند افرادي بالغ و مسئوليت‌پذير رفتار كرد.

انصراف از نظر