گروه محصولات

عنوان مقاله: اسپک‌ها: آن‌چه باید بدانید

گزیده مدیریت 225

 Max Bazerman/ Paresh Patel

نوشته مکس بازرمن و پارش پاتل

 امیرعلی خلج

شرکت‌های تملک‌کننده با هدف ویژه یا اسپک‌ها در دهه‌های گذشته به شکل‌های گوناگون وجود داشته‌اند، اما طی دو سال گذشته در ایالات‌متحده رشد چشمگیری داشته‌اند.در سال 2019، 59 اسپک با سیزده‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری متولد شدند.در سال 2020، 247 اسپک دیگر تاسیس شدند و هشتادمیلیارد دلار سرمایه جذب کردند و در فصل نخست سال 2021 نیز 295 اسپک ایجاد شدند که میزان سرمایه‌گذاری در آن‌ها نودمیلیارد دلار بوده است.بر همین اساس، می‌توان به یک حقیقت اشاره کرد: در سال 2020، بیش از پنجاه درصد شرکت‌های تازه راه‌یافته به بورس در ایالات‌متحده اسپک‌ها بوده‌اند.

اسپک‌ها، شرکت‌های سهامی عامی هستند که تنها دلیل تاسیس آن‌ها انجام ادغام با یک شرکت سهامی خاص با هدف عمومی (سهامی‌عام) ساختن آن است.در قیاس با پذیره‌نویسی‌های سنتی، اسپک‌ها اغلب ارزش‌گذاری بالاتری برای شرکت‌های هدف، سرعت بیش‌تر در تامین سرمایه، قیمت‌های پایین‌تر و توقعات قانونی کم‌تر دارند

صرف‌نظر از خرسندی سرمایه‌گذاران، باید گفت به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست که همه اسپک‌ها، شرکت‌های هدف سودآوری پیدا می‌کنند و حتی برخی از آن‌ها موفقیتی به‌دست نمی‌آورند. بسیاری از سرمایه‌گذاران پول خود را از دست می‌دهند.اسپک‌ها به‌عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری، طی سال گذشته رشد زیادی داشته‌اند اما وضعیت بازار آن‌ها همچنان بی‌ثبات است. بی‌تردید تغییرات بیش‌تری در راهند و این به معنای آن است که حامیان مالی، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های هدف باید خود را مطلع، به‌روز و هوشیار نگاه دارند. مقاله حاضر در پی تایید بی‌قید‌و‌شرط اسپک‌ها نیست. بلکه فقط با هدف ارائه مرجعی راهنما برای دست‌اندرکاران کسب‌وکاری است که در حال ورود به عرصه‌ به‌سرعت در حال تکامل نوینی هستند که البته برای بسیاری از آن‌ها ناشناخته است

 

انصراف از نظر