گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده کلان: استراتژی: چالش یگانگی

گزيده مديريت 150
By Todd Zenger
 
نوشته: تاد زنگر

ترجمه: دکتر احمد عیسی‌ خانی

 مدیران ارشد اغلب شکایت می‌کنند که بازارهای مالی اصلا استراتژی‌های شرکت‌هایشان را درک نمی‌کنند. یافته‌های اخیر نویسنده مقاله نشان می‌دهد نکته‌ای در این میان وجود دارد. بسیاری از استراتژی‌های خوب پیچیده هستند و در نتیجه درکشان دشوار است. برای مثال، تحلیل مناسب مونسانتو نیازمند داشتن تخصص در زمینه صنایع دارویی، کشاورزی شیمیایی و زیست‌فناوری کشاورزی است که در وال‌استریت این سه صنعت به‌طور جداگانه مورد تحلیل قرار می‌گیرند. در سال 1999 تحلیلگری نوشت: «برای ارزش‌گذاری و تحلیل مناسب، مونسانتو احتمالا مجبور شود ساختارش را تغییر دهد.»

زنگر تحت تاثیر این احتمال قرار گرفت که تحلیلگران به‌طور نظام‌مند از استراتژی‌های پیچیده یا یگانه چشم‌پوشی می‌کنند یا بازار سرمایه آن‌ها را کم‌ارزش می‌شمارد. برای بررسی این پرسش، او و دو تن از همکارانش مطالعه‌ای را در بین 7630 شرکت انجام دادند که از سال 1985 تا سال 2007 در بازار بورس آمریکا سهامشان مورد معامله قرار گرفته بود. آن‏ها برای ارزیابی یگانگی معیاری را تدوین کردند و تعداد تحلیلگران پوشش‌دهنده هر شرکت را شمردند. تحلیل‌های آن‏ها تعیین کرد هرچند عوامل زیادی مانند اندازه شرکت و حجم معاملات بر تصمیم تحلیلگران برای پوشش (رصد) شرکت‌ها موثر است، اما نیاز به تلاش بیش‌تر برای تحلیل استراتژی‌های پیچیده و غیرمعمول، آن‌ها را از رصد شرکت‌های مربوط بازمی‌دارد. هرچند نیز معیار یگانگی به‌راستی با ارزش بازار بالاتر ارتباط دارد، اما اگر شرکت پوشش تحلیلگری بیش‏تری دریافت می‌کرد، این صرف قیمتی به‌طور میانگین پایین‌تر از آن بود که باید می‌بود.

‌مدیران‌عاملی که با چالش یگانگی روبه‌رو می‌شوند دو انتخاب دارند: می‌توانند با انتشار سهام ردیاب، بازاریابی مستقیم برای بانک‌های سرمایه‌گذاری یا پرداخت برای تحقیق مستقل درباره حقوق صاحبان سهام، اطلاعات استراتژیک را بیش‌تر در دسترس قرار دهند یا سرمایه‌گذارانی باانگیزه‌ای پیدا کنند که به شرکت اعتقاد دارند و این ممکن است به معنای «سهامی خاص‌سازی» شرکت باشد.

انصراف از نظر