گروه محصولات

عنوان مقاله: استراتژی پردازی در دنیایی پرآشوب

گزيده مديريت 89

By John Hagel III/ John Seely Brown/ Lang Davison

نوشته: جان هگل سوم و جان سلی براون و لانگ دیویسون

ترجمه: دکتر حسین سلیمانی

بازتعریف شرایط رقابت در یك بخش بازار یا یك صنعت یا اصلاً یك اكوسیستم جهانی كار كوچكی نیست. این كار مستلزم جذب هزاران شركت‌كننده، به‌كاربردن تلاش‌های آن‌ها و حفظ تعهد آن‌ها در درازمدت است. هگل، براون و دیویسون، از مركز نوآوری پیشرفته دیلوییت برای این راهبرد شكل‌دهنده در شرایطی كه زیرساخت‌های فناوری مرتباً تغییر می‌كنند، نسخه‌ای ارائه داده‌اند.

 مولفان سه عنصر را ذكر می‌كنند كه صرف‌نظر از نوع صنعت برای یك راهبرد شكل‌دهنده لازم هستند. دیدگاه شكل‌دهنده، یا بیان رسا برای شركت‌كنندگان بالقوه، فرصت بازار را تشریح می‌كند، نیروهای اساسی را تبیین می‌كند، پاداش‌ها را تعیین می‌كند و ماهیت خطر مشترك را مشخص می‌سازد. بی‌تردید، بیل گیتس در دیدگاه خود درباره كامپیوترهای رومیزی موفق شد و اخیراً هم مارك بنیوف از سیلزفورس.كام مدل جدیدی برای ارائه نرم‌افزارهای كسب‌وكاری پیشرفته ارائه داده است. بستر شكل‌دهنده، مانند سیستم ادسنس گوگل، استانداردها و روش‌های لازم را برای سازماندهی و پشتیبانی از فعالیت‌های شركت‌كنندگان متعدد به‌روشنی تعریف می‌كند و آن‌ها را قادر می‌سازد با هزینه كم‌تر كار بیش‌تری انجام دهند. اقدامات و دارایی‌های شكل‌دهنده می‌توانند شركت‌كنندگان را مجاب سازند شركت شکل‌دهنده، توانایی لازم را برای اجرای طرح شكل‌دهی دارد. فیس‌بوك توانسته از طریق رابطه خود با مایكروسافت این كار را انجام دهد. این سه عنصر باهم به شكل‌دهنده امكان می‌دهند كثرتی بسنده از شركت‌كنندگان را بسیج كند و به‌تبع آن، اثرات شبكه‌ای قدرتمندی به‌وجود آورد كه در طی دوره‌های تغییر، پاداش‌های بزرگی را حاصل آورد.
مولفان بر این باورند كه هیچ شركتی از تلاش برای طراحی راهبرد ضرر نمی‌كند. اما آن‌ها خاطرنشان می‌سازند كه همه شركت‌ها هم نمی‌توانند شکل‌دهنده باشند. با وجود این، شركت‌ها می‌توانند با مشاركت در راهبرد شكل‌دهنده شركتی دیگر، فرصت‌های زیادی را برای خلق ارزش به‌دست آورند.
انصراف از نظر