By Glen Allmendinger/ Ralph Lombreglia
نوشته: گلن آلمندينگر و رالف لومبرگليا
ترجمه: دكتر كاوه سرمست
اکثر تولیدکنندگان صنعتی متوجه میشوند پول واقعی در محصولات نیست، بلکه در خدمات نهفته است. شرکتهایی مانند جنرالالکتریک و آی.بی.ام برای چرخشی که در این امر صورت دادهاند، مشهور هستند: بخش بزرگی از درآمد و حاشیه سود آنها ناشی از فراهمکردن خدمات ارزشافزوده به مشتریان است. اما سایر شرکتهایی که برای تحقق این امر تلاش میکنند ممکن است از قافله عقب مانده باشند.
نویسندگان مقاله معتقدند این کافی نیست که فقط خدمات ارائه دهیم. کسبوكارها اکنون باید «خدمات هوشمند» عرضه کنند. خدماتی كه در آنها هوش (آگاهی و اتصال) به محصولات خود تزریق کنند. آنها با اشاره به نمونههای مشخصی مانند خدمات ماشینهای چاپ متصل به اینترنت شركت هایدلبرگ و خدمات کاربینی خانگی شركت ایتون نشان میدهند که چگونه محصول میتواند به سازندهاش وضعیت خود را اطلاع دهد و این یک فرصت برای تولیدکننده است که روابطی غنیتر و بلندمدتتر با مشتری برقرار کند.
چهار مدل کسبوكار در جهان جدید شبکهای ظهور مییابند. اگر بهتنهایی کار کنید، شما را میتوان نوآوراصیل نامید. یعنی محصول شبکهای شما اطلاعاتی را برای شما بازپس میفرستد که میتواند عرضه خدمات پشتیبانی را بهینه کند و ضایعات و ناکارامدی را حذف و حاشیه سود را از عرضه خدمات افزایش دهد. یا اینکه شما میتوانید مدل کسبوكار چارهسازرا دنبال کنید. از این طریق، شما جایگاه محصول شبکهای خود را بهعنوان «تامینکننده راهحل کامل» مشخص میکنید که میتواند دامنه وسیعتری از خدمات با ارزش بالا در ابعاد وسیعتری از نوآوری اصیل ارائه دهد. سیستمهایی که داشتههای متعددی از محصولات متعدد در یک ساختمان یا خانه جمعآوری و پردازش میکنند را میتوانید پیونددهنده یا همافزا بخوانید. این مدلها از طریق شریکشدن و همکاری با دیگران بهمنظور دنبالکردن یک فرصت خدمات هوشمند شکل میگیرد. محصول یک پیونددهنده، محلی است برای جمعآوری و پردازش اطلاعات قابلاستفاده و ایجاد مجموعهای از داشتههای با ارزش بالا. محصول یک همافزا مرکزی است که داشتهها و کارکردهای ارزشمندی را در اختیار میگذارد.
باید به حال شرکتهایی تاسف خورد که هیچیک از این مسیرها را دنبال نمیکنند. آنها بهزودی متوجه میشوند، مشتریان خود را به تامینکنندگان خدمات هوشمند واگذار کردهاند.