گروه محصولات

عنوان مقاله: استراتژی هایی برای مدیریت تغییر

گزيده مديريت 87

By John Kotter/ Leonard Schlesinger

نوشته: جان کاتر و لئونارد شلزينجر

ترجمه: دكتر سيدسعيد قاضی طباطبایی

سرعت تغییر در دنیای مدیریت روندی فزاینده دارد. عوامل متغیری مثل مقررات جدید دولتی، محصولات جدید، رشد، رقابت فزاینده، پیشرفت‌های فناوری و نیروی كار متغیر، سازمان‌ها را وادار می‌كنند به‌صورت منظم تغییر سازمانی را به اجرا درآورند. با وجود این، تعداد اندكی از تغییرات بنیادی از طرف كارفرمایان و كاركنان با استقبال مواجه می‌شوند. در بیش‌تر موارد، پروژه‌های تغییر باعث دوره‌های گذر طولانی، روحیه‌های ازدست‌رفته، تلاطم عاطفی و اتلاف وقت گران‌بهای مدیران می‌شوند. نویسندگان مقاله، كاتر و شلزینجر، چهار دلیل اصلی برای بروز مقاومت در برابر تغییر را شناسایی و روش‌های متعددی برای مقابله با مقاومت ارائه كرده‌اند.

 از دید آن‌ها، اولین اقدام، تشخیص دلایل ایجاد مقاومت است. چهار دلیل شایع وجود دارند: تمایل به حفظ چیزی باارزش، سوءتفاهم درباره محتوای تغییر و پیچیدگی‌های آن، اعتقاد به نابخردانه‌بودن تغییر برای سازمان و درجه پایین تحمل تغییر.
 پس از تشخیص نوع مقاومت، آن‌ها باید روش مقابله را انتخاب كنند. روش‌های مقابله عبارتند از: آموزش و ارتباط، مشاركت و دخالت‌دادن، تسهیل و حمایت، مذاكره و توافق،‌ دستكاری و یارگیری و در نهایت اعمال قدرت و زور آشكار یا پنهان. طبق نظر نویسندگان، موفقیت تلاش‌های سازمانی تغییر بستگی به كاربرد ماهرانه این رویكرد‌ها و حساسیت نسبت به نقاط قدرت و ضعف آن‌ها و ارزیابی واقع‌بینانه از شرایط موجود دارد. به‌علاوه، نویسندگان دریافته‌اند انتخاب‌های استراتژیك موفق مستلزم انسجام درونی و انطباق مناسب با حداقل برخی عوامل موقعیتی است.
انصراف از نظر