بهزبان ساده، محصول با برند فروشگاهی، محصولی است که فروشگاه نام یا برند خود را بر آن نهاده است. برند فروشگاهی، برند خصوصی، برند خانگی، برند شخصی یا برند خردهفروشی نیز نامیده میشود. این برند یک خصوصیت اصلی دارد و آن این است که تقریبا بهطور کامل شبیه به برندهای ملی یا صنعتی، که در قفسه کناری آنها قرار دارند، تولید و به بازار عرضه میشوند. امروزه در دنیا در فروشگاههای زنجیرهای، سوپرمارکتها، داروخانهها و ... برندهای فروشگاهی دیده میشوند. همه این فروشگاههای زنجیرهای با فروش برندهای صنعتی و ملی شروع کردهاند. اما مزایای برند فروشگاهی و کیفیت آن، آنان را قادر ساخته تا به توسعه استراتژیک برند فروشگاهی روی بیاورند. امروزه مشتری میتواند محصولاتی اعم از آب پرتقال، داروی ضد ریزش مو، رنگ، نوشت افزار، قاب عکس و ... را با کیفیت و عملکرد عالی و تحت برند فروشگاهی با قیمتی کمتر تهیه کنند.
از زمانی که برندهای فروشگاهی در دنیا پا به عرصه ظهور گذاشتهاند، ما شاهد بسط و توسعه آنها، در به دست آوردن روزافزون فضا در قفسههای فروشگاهها و نیز در باورهای مشتریان، بودهایم. با این وجود، این برندها، حائز پتانسیلهای زیادی برای فعالان این حوزه هستند. این جریان نیاز به انعکاس عمیقتر روی اندازه و میزان استراتژیک اندازه این پدیده و تکامل فرآیند خرید و مصرف، با تعریف مجدد روابطشان با سیستم تولیدی - بعد افقی - و تمایز رقابتی میان خردهفروشان - بعد عمودی- دارد. این چارچوب به آگاهی بیشتری درباره برند فروشگاهی، بهعنوان عملی هماهنگ با ارزش استراتژیک بالا، و نه بهعنوان یک ابزار صرفا تاکتیکی، نیاز دارد.
[1]- علیسینا قدسکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر بازاریابی شرکت هلدینگ ساینا میباشند.