برای جلسه با یک مشتری مهم در ماه آوریل، مارک پاپیا، مدیر ارشد شرکت اکسنچر[2]، فردي را بهكار گرفت كه پيشتر با كارش آشنايي نداشته است: یک «ضبطکننده گرافیکی[3]»
ضبط گرافیک (که به آن تسهیلکننده بصری نیز اتلاق میشود) از اواخر دهه 1970 و از هنگامی در دسترس بوده که از سوی گروهی از آرشیتکتهای سانفرانسیسکو معرفي شد. این ابزار بهتازگي و به دليل ضعفهاي پاورپوینت گسترش چشمگیری پیدا کردهاست. اين تصاوير به وسعت یک دیوار که بهصورت ديجيتال قابلضبط و بهصورت گسترده از طریق پست الکترونیک قابلتوزیع است، نه اينكه بهعنوان خلاصه مذاکرات در بايگاني تلنبار شود. همچنين ميتواند بهعنوان یک مرجع بصری براي اهداف و فرایندها بهکار گرفته شود. بری سانچز، هنرمند طراح سانفرانسیسکويي، میگوید، «میخواهم حتا کسی که در گفتوگو حضور نداشته، بتواند با دیدن کار من بهسرعت نکات کلیدی را دریابد.»
مارتین اپلر از دانشگاه سنتگالن سويیس، چگونگی بهيادآوري نمایشهای بصری را مورد مطالعه قرار داده است. او دریافت ضبط گرافیک از اسلایدهای پاورپوینت بهتر عمل ميكند، بهويژه اگر افراد به آن علاقهمند شوند. اپلر میگوید، «شما چیزی را كه خود خلق کردهاید بهخوبی بهیاد خواهید داشت.» با پاورپوینت، گزارشكننده از قبل اسلایدها را آماده میکند و نميتواند حالت دوسويه يا مشاركتي داشته باشد. درباره ضبط گرافیک، از ایدههاي تمام حاضران در شكلگيري تصوير استفاده ميشود، بنابراین، همه این احساس را خواهند داشت که خودشان دستی در خلق اثر دارند.
[1]. دانیل مکگین، ویراستار ارشد گزیده مدیریت هاروارد است.
[2]. Accenture بزرگترین شرکت مشاوره دنیا با بیش از 170هزار نفر كارمند و درآمدي حدود بيستمیلیارد دلار در سال 2007. مترجم.
[3]. graphic recorder فردی است که قابلیت ترسیم ایدههای مطرحشده در یک جلسه یا بهتصویرکشیدن یک ایده یا موضوع را دارد. مترجم.