اما از لحاظ آماری نمیتوانیم چنین جهشی را انجام دهیم. نمودارهایی که همبستگی نزدیکی را نشان میدهند، اغلب برای نشاندادن یک ارتباط به حیله دیداری [2] متوسل میشوند. تایلر ویگن، دانشجوی دکترای حقوق دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد و نویسنده کتاب «همبستگیهای فریبنده»، در وبسایتش نمودارهایی با همبستگی بیمعنا آورده است. بهطور مثال، میتوان به رابطه میان مصرف سرانه روغننباتی و نرخ طلاق در یکی از ایالات آمریکا اشاره کرد.
در عصر انفجار دادهها و ابزارهای کاوش در آنها، استفاده از این ترفند بهطور چشمگیری آسان شده و ممکن است مدیران پذیرش زیادهای برای دیدن رابطه گمراهکننده میان دادهها داشته باشند.