گروه محصولات

عنوان مقاله: چشم انداز: از هم‌بستگی‌های فریبنده حذر کنید

گزيده مديريت 169
ترجمه: حمیدرضا منظوری[1]  
 همه این واقعیت بدیهی را می‌دانیم که «هم‌بستگی به‌معنای رابطه علت‌ومعلولی نیست،» اما وقتی خطوط را می‌بینیم که درهم و برهم می‌شوند، میله‌هایی که با هم رشد می‌کنند یا نقاطی که در یک خوشه پراکنده‌اند، در عمل داده‌ها از ما می‌خواهند که دلیلی را برای آن تعیین کنیم. ما دوست داریم باور کنیم که دلیلی وجود دارد.

اما از لحاظ آماری نمی‌توانیم چنین جهشی را انجام دهیم. نمودارهایی که هم‌بستگی نزدیکی را نشان می‌دهند، اغلب برای نشان‌دادن یک ارتباط به حیله دیداری [2] متوسل می‌شوند. تایلر ویگن، دانشجوی دکترای حقوق دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد و نویسنده کتاب «هم‌بستگی‌های فریبنده»، در وب‌سایتش نمودارهایی با هم‌بستگی بی‌معنا آورده است. به‌طور مثال، می‌توان به رابطه میان مصرف سرانه روغن‌نباتی و نرخ طلاق در یکی از ایالات آمریکا اشاره کرد.

در عصر انفجار داده‌ها و ابزارهای کاوش در آن‌ها، استفاده از این ترفند به‌طور چشمگیری آسان شده و ممکن است مدیران پذیرش زیاده‌ای برای دیدن رابطه گمراه‌کننده میان داده‌ها داشته باشند.



حمیدرضا منظوری کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی [1]

[2] Visual parlor trick

انصراف از نظر