گروه محصولات

عنوان مقاله: از شكست در واگذاری تا تبديل‌شدن به فرصتی بزرگ

گزيده مديريت 118
By Fadi Ghandour
نوشته: فادي قندور
ترجمه: عطااله همایون

در سال 1984، شرکت پستی آرامکس به اميد تبدیل‌شدن به نخستین شرکت پستي در منطقه خاورميانه، چندین دفتر کوچک تاسيس کرد. قندور، مديرعامل و یکی از بنیانگذاران آن، شرکت را در آن روزگار آشفته و مستاصل توصیف می‌کند. شرکت‌هاي پستي جهانی از خاورميانه دوري مي‌کردند. بخشي به‌علت کمبود تقاضا براي خدمات پستي و بخشي به‌علت جنگ‌ها و درگيري‌هاي داخلي و روابط پيچيده سياسي بود که شرايط فوق‌العاده چالش‌برانگيزي براي حمل محمولات به‌وجود آورده بود. مقامات پستي محلي هم اغلب بازار پستی را در انحصار خود داشتند.

            در اين شرايط، آرامکس به شرکت لجستیکی معتبر آمريکايي، اِيربورن، پيشنهاد واگذاری پنجاه درصد از شرکت خود را به قیمت یکصدهزار دلار داد. پيشنهاد از طرف اِيربورن رد شد، ولي وعده فرصت‌هاي کسب‌وکار در منطقه به آرامکس داده شد. اين فرصت اعتبار لازم را براي آرامکس به‌وجود آورد تا به پاي ديگر شرکت‌هاي برجسته و پيشتاز پستي برسد. در سال 1987، شرکت پستي فدکس يکي از مشتريان آرامکس شد.

در دو دهه بعدي، شرکت نوپاي آرامکس از تمام تجربيات و فناوري بين‌المللي اِيربورن در جهت يادگيري و رشد خود بهره گرفت و به یکی از متحدان جهانی ايربورن در منطقه تبديل شد. دسترسي به فناوري رهگیری بسته‌هاي پستي اِيربورن هم مزيت رقابتي فوق‌العاده‌اي با کم‌ترين هزينه براي آرامکس به‌وجود آورد. در سال 1996 اِيربورن متقاضي خريد نه درصد از آرامکس به قيمت دوميليون دلار شد و در همان سال آرامکس اولين شرکت عربي بود که سهامش وارد شاخص بورس سهام نَزدَک شد.



[1]. فادي قندور، بنيانگذار و مديرعامل آرامكس و شريك‌بنيانگذار مكتوب.كام، بزرگ‌ترين جامغع برخط عرب است.



 
انصراف از نظر