گروه محصولات

عنوان مقاله: از تلاش براي خشنودسازي مشتریان دست بردارید

گزيده مديريت 111

By Matthew Dixon/ Karen Freeman/ Nicholas Toman

نوشته: ماتیو دیکسون، کارن فریمن و نیکولاس تومان

ترجمه: دکتر احمد روستا و دكتر نگار معتمدی

برای جلب وفاداری واقعی مشتريان، بوق‌وکرنا را کنار بگذارید و فقط به فکر حل مشکلات آن‌ها باشید.

 این مفهوم که شرکت‌ها باید در خدمات مشتري فراتر از انتظارات عمل كنند، چنان نهادینه شده که به‌ندرت مدیری در آن ترديد مي‌كند. اما در بررسی 75هزار نفر از کسانی که با نمایندگان بخش خدمات مشتری در ارتباط بودند یا از مجاري سلف‌سرویس استفاده می‌کردند، مشخص شد اثر تلاش‌های «فراتر از انتظار» بسيار اندک است: همه آن‌چه مشتریان به‌راستي مي‌خواهند، راه‌حلی ساده و سریع برای مشکلشان است.

هیات اجرایی شرکت دیکسون و همکارانشان پنج تاکتیک ایجاد وفاداری را توضیح می‌دهند که هر شرکتی باید بپذیرد: کاهش نیاز به تماس مجدد با پیش بینی و مواجه با مسائل اصلی مرتبط، تجهیز نمایندگان برای در نظر گرفتن بعد عاطفی تعاملات مشتریان، حداقل سازی نیاز مشتریان برای تغییر مجراي خدماتی، استخراج و استفاده از بازخورد مشتریان مشکل‌دار، تمرکز بر حل مسئله و نه سرعت.

نويسندگان هم‌چنین شاخص «امتیاز تلاش مشتری» را معرفی می‌کنند و نشان می‌دهند نسبت به «اندازه‌گیری رضایت مشتری» یا «امتیاز ترویجی خالص»، مقیاس بهتری برای پیش‌بینی وفاداری مشتری است. هم‌چنین ابزار تشخیصی دیگری را به خوانندگان پیشنهاد می‌کنند: «ارزيابي زحمت مشتری». آن‌ها نتیجه می‌گیرند ما به نقطه عطفي نزديك مي‌شويم که عمر تلفن به‌عنوان‏‏‏ مجراي اصلی تعاملات خدماتی به‌پايان مي‌رسد و از اين رو،‏ مدیران فرصتی برای بازسازی سازمان‌های خدماتی خود و قرار دادن كاستن از زحمت مشتری در مرکز توجه خواهند داشت.

 


 

 
انصراف از نظر