گروه محصولات

عنوان مقاله: از بلندا

گزيده مديريت 32

By Charies Handy/ Yann Arthus-Bertrand

ترجمه: مهندس فضل اله اميني

مدیران را تشویق می‌كنند نگاه خود را از كارهای روزانه بردارند و به هدف اصلی و نقشه كلان توجه كنند. در این مقاله، یان آرتوس‌برتران، عكاس مشهور و چارلز هَندی، متفكر نام‌دار عالم كسب‌وكار، به همین سفارش عمل كرده‌اند.

 یان آرتوس‌برتران از سال 1990 تاكنون، هزاران عكس هوایی از جای‌جای كشورهای گوناگون گرفته و كوشیده است با نگاه از بلندا، تصویری دقیق از زمین گردآوری كند. او این عكس‌ها را «فراخوان» نامیده، دعوتی به تفكر درباره سیر تطور زمین و آدمیانش. تا یادمان نرود كه ما، تك‌تك و دسته‌جمعی، در ساختن دنیایی كه تحویل نسل‌های آینده می‌شود مسئول هستیم. عكس‌ها كه بیشترشان از درون بالگرد تهیه شده، زیست‌بوم طبیعی، اسلوب زندگی بشر و نیز اثر تمدن‌ بر این‌دو را به تصویر می‌كشند. هاروارد بیزنس ریویو، برای كامل كردن كار عكاس، از چارلز هَندی (نویسنده كتاب «پیل و پشه: تاملات یك سرمایه‌دار ناراضی» و ده‌ها كتاب دیگر) خواسته است فكر و نظر خود را در باره شش قطعه از این عكس‌ها به‌قلم آورد و بگوید كه عكس‌ها چه چیزی را درباره نقش كسب‌وكار در این دنیای متغیر در خود دارند.
 گر چه هَندی در سفرهای هوایی همراه عكاس نبوده، اما تاملات او در باب برخی از مهم‌ترین مقوله‌های اجتماعی و كسب‌وكار زمانه ما، بلندنگرانه و رفیع است.
 او در یكی از این جستارها بحث از یافتن راهی به میان می‌آورد كه جهت نشت‌وپخش ثروت را رو به بالا برگرداند، طوری كه بیست درصد پایین‌ نان‌آوران كشورهای روبه‌توسعه به آفرینندگان ثروت تبدیل شوند. او در جستاری دیگر به پی‌آمدهای بد و خوب وابستگی كشورها به درآمد جهان‌گردی می‌پردازند. از دیگر جستارهای هَندی، یكی هم اختصاص به طرح تاملات او درباره ظهور اقتصاد «خدمات شخصی» دارد. هم‌چنین با دیدگاه‌های او درباره صنعت شراب‌سازی آشنا می‌شویم. هَندی در بحثی دیگر بنگاه را به‌مثابه جامعه به تصویر می‌كشد و معتقد است صنعتی شدن، به رغم پس‌مانده‌های ناجورش، پُر بدك نبوده است.
انصراف از نظر