گروه محصولات

عنوان مقاله: ارزش یک لایک چه‌قدر است؟

گزيده مديريت 191

By Leslie John/ Daniel Mochon/ Oliver Emrich/ Janet Schwartz

نوشته: لزلی جان و دانیل موچون و اولیور امریچ و جانت شوارتز
ترجمه: دکتر لیلا مرتضوی

شناسه‌ها سالانه میلیارد‌‌ها دلار صرف تلاش‌‌های افراطی برای ایجاد و حفظ حضور در رسانه‌‌های اجتماعی می‌کنند. اما آیا این کمپین‌‌ها به‌راستی درآمد را افزایش می‌‌دهند؟ پژوهش جدید پاسخی برای این پرسش ارائه می‌کند که از هنگامی‌که رسانه‌‌های اجتماعی همه‌‌گیر شده‌‌اند بازاریاب‌‌ها را نگران کرده‏اند.
پژوهشگران در مجموعه‌‌ای از آزمایش‌‌ها، چهار طریقه‌‌ به‌طور فزاینده تعاملی را که ممکن است فیس‌‌بوک بتواند به واسطه آن‌ها‌‌ بر رفتار مشتریان تاثیر بگذارد مورد آزمایش قرار دادند. نخست، بررسی کردند آیا لایک‌کردن یک شناسه (که روشی منفعلانه برای طرفداری از آن است) احتمال خرید آن توسط افراد را افزایش می‌‌دهد. دوم، آن‌ها‌‌ آزمون کردند که آیا لایک‌کردن افراد بر خرید دوستان آن‌ها‌‌ تاثیر می‌گذارد. سوم، آزمایش کردند آیا لایک‌کردن بر موارد دیگری غیر از خرید تاثیر می‌‌گذارد (برای مثال، آیا می‌‌تواند افراد را به مشارکت در رفتارهای سالم ترغیب کند) و چهارم، بررسی کردند آیا افزایش لایک‌‌ها از طریق پرداخت پول جهت به‌نمایش‌گذاشتن محتوای تبلیغاتی در صفحه اخبار هواداران، شانس تغییر رفتار معنادار را افزایش می‌‌دهد.
نتایج آشکار بود: تنها تایید یک شناسه، نه خرید را افزایش می‌‌دهد و نه دوستان را به خرید بیش‌تر تشویق می‌کند. در حالی ‌‌‌‌که حمایت از لایک‌‌ها از طریق ارائه محتوای تبلیغاتی می‌‌تواند تغییر رفتار معناداری را برانگیزد.

انصراف از نظر