گروه محصولات

عنوان مقاله: ارزش نسبی رشد

گزيده مديريت 49

By Nathaniel J.Mass

نوشته: نانانيل ماس 

ترجمه: غلامحسين خانقايي

به نظر بیش‌تر مدیران، افزودن یك واحد رشد و كسب یك واحد اضافی سود عملیاتی، تاثیر تقریباً یكسانی بر ارزش سهام‌دار دارد. به عقیده این افراد، بهبودهای انجام‌شده در سود عملیاتی در ارزش سهام‌دار اثر می‌گذارد، در حالی كه رشد در طول زمان ارزش ایجاد می‌كند. ولی واقعیت این است كه این دو به‌سختی باهم برابرند. ارزش رشد معمولاً بسیار زیادتر از چیزی است كه مدیران تصور می‌كنند. برای بعضی از شركت‌ها، مجاب‌كردن بازار به این‌كه می‌توانند تنها یك واحد اضافی رشد داشته باشند، شش، هفت یا حتی ده‌برابر یك واحد سود عملیاتی ارزش ایجاد می‌كند.

 نویسنده مقاله، ابزار راهبردی جدیدی به نام ارزش نسبی رشد (آر.وی.جی) را معرفی می‌كند. این ابزار نحوه تاثیر پروژه‌های رشد و ابتكارهای بهبود سود عملیاتی در ارزش سهام را به مدیران نشان می‌دهد، با استفاده از داده‌های موجود در ترازنامه و صورت درآمد، مدیران می‌توانند آر.وی.جی شركت خود و رقبایشان را به‌دست آورند. محاسبه آر.وی.جی مدیران را قادر می‌سازد راهبردهای ارزش‌آفرین شركت خود را بشناسند و ببینند آیا از قدرتمندترین اهرم‌های ارزش‌آفرین خود استفاده می‌كنند یا خیر؟
 نویسنده، تعدادی از مشهورترین شركت‌ها را مورد بررسی قرار داده و معنای ارقام آر.وی.جی آن‌ها را در ارتباط با راهبردهایشان باز می‌گشاید. او فرضیه ناگفته ناسازگاری رشد و سود در بلندمدت را بازنگری كرده و نشان می‌دهد تعداد قابل‌توجهی از شركت‌ها در هر دو مورد كارامد و موفق بوده‌اند. در نهایت، او نشان می‌دهد چگونه مدیران می‌توانند از مدل آر.وی.جی برای تعریف راهبردهایی استفاده كنند كه رشد و سودآوری متعادل را در سطح شركت و واحدهای آن تامین می‌كنند.
انصراف از نظر