گروه محصولات

عنوان مقاله: ابزارکار: ارزش تبلیغات كلامی

گزيده مديريت 77

BY v. Kumar/ J. Andrew Petersen/ Robert P. Leone

نوشته: وی کومار، اندرو پترسون و رابرت ليون

ترجمه: عاطفه پاشازاده

معمولاً مشتریانی که بیش‏ترین خرید را از شما می‏کنند بهترین بازاریابان نیستند. به‏علاوه ممکن است بهترین بازاریابان شما از مشتاق‌ترین مشتریان‌تان ارزشمندتر باشند.

 این‏ها نتایجی هستند که کومار و پترسن، اساتید دانشگاه کانکتیکات و لیون، استاد دانشگاه ایالتی اوهایو، بعد از تجزیه‏وتحلیل هزاران مشتری یک شرکت مخابراتی و یک شرکت خدمات مالی به آن دست یافتند. در این مقاله، نویسندگان ابزاری دقیق را معرفی می‏کنند که می‏توان از آن برای محاسبه ارزش طول عمر مشتری (سی.ال.وی) یا به‏عبارتی ارزش خرید مشتری و نیز ارزش ارجاع مشتری (سی.آر.وی) استفاده کرد. بعد از آشنایی با این دو ابزار می‏توانید مشتریان خود را به چهار بخش تقسیم کنید: آن‏هایی که زیاد خرید می‏کنند، ولی بازاریابان ضعیفی هستند (توانگران)؛ آن‏هایی که زیاد خرید نمی‏کنند، ولی فروشندگان خوبی هستند (تبلیغ‌كننده‌‌ها)؛ آن‏هایی که هر دو کار را به‏خوبی انجام می‏دهند (قهرمانان) و آن‏هایی که هیچ‏کدام را درست انجام نمی‏دهند (خسیس‌ها).
 نویسندگان بعد از یک سلسله بررسی‏ یک‏ساله، کارایی این رویکرد بخش‏بندی را نشان می‏دهند. آن‏ها با ایجاد انگیزه خرید برای تبلیغ‌كننده‌‌ها، انگیزه ارجاع برای توانگران و هر دو انگیزه برای خسیس‌ها، بخش بزرگی از این سه گروه را به گروه قهرمانان منتقل می‏کنند. هر دو شرکت مورد مطالعه، بازگشت سرمایه بازاریابی خود را بیش از دوازده برابر کردند: بیش از دو برابر استاندارد بازگشت سرمایه صنعت مربوطه.
این ابزار از آن جهت قدرتمند است که به بازاریاب‏ها در تصمیم‏گیری پیرامون موضوعات شایان‌توجه کمک می‏کند. شما به‏جای آن‏که سرمایه خود را صرف تشویق خریداران بزرگ به اندکی خرید بیش‏تر کنید، می‏توانید خریداران بزرگ را به ارجاع بیش‏تر و مخالفان محصول خود را به خرید بیش‏تر ترغیب کرده و از این طریق منافع بیش‏تری حاصل آورید.
انصراف از نظر