گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو: ارزشمندی مدیران هیجانی

گزيده مديريت 79

By Andrew OConnell

نوشته: اندرو اوکانل

ترجمه: لیلا غفاری

مطالعات نشان می‌دهند گرچه ممكن است مدیران بی‌تفاوت و خونسرد برای تصمیم‌گیری‌های شرکتی مناسب‌تر به‌نظر آیند، اما افراد هیجان‌زده معمولاً تصمیمات بهتری می‌گیرند.

 البته منظور هیجان‌زدگی نیست كه فكركردن را مانع می‌شود. مطالعه میونگ ‌گوسو از مدرسه بازرگانی مریلند و لیزا فلدمن‌بارت از بخش روانشناسی کالج بوستن نشان داد اکثر تصمیم‌گیرندگان اثربخش، کسانی هستند که به هنگام تصمیم‌گیری به‌شدت احساساتی می‌شوند، اما اجازه نمی‌دهند هیجان و احساسات، مانع استنتاج منطقی آن‌ها شود.
 پژوهش حاضر در شماره اخیر «نشریه آکادمی مدیریت» انتشار یافته و در آن حدود صد نفر از اعضای باشگاه‌های سرمایه‌گذاری در معرض شبيه‌سازي چهارهفته‌اي و برخط (آنلاين) سرمايه‌گذاري قرار گرفتند. این تحقیق همه‌روزه قبل از خرید یا فروش سهام، بر اساس آخرین اطلاعات بازار، هیجانات و شدت احساساتشان را ثبت می‌کردند.
 برای کنترل سن و تجربه سرمایه‌گذاری افراد، محققان به ارزیابی عملكرد تصمیم‌گیری آن‌ها از طریق محاسبه بازده سرمایه‌گذاری واقعی پرداختند. هم‌چنین افرادی که گزینه‌های با بازدهی بیش‌تر را انتخاب كرده‌اند، پاداش نقدی نیز دریافت کرده‌اند.
شرکت‌کنندگانی که هنگام انتخاب سهام احساساتی‌تر بودند، (چه مربوط به سرمایه‌گذاری بود یا نبود) نتایج بهتری کسب کردند. این یافته‌ها در راستای دیدگاه پژوهشگران بود که معتقدند هیجانات شدید بیش از آن‌كه برای تصمیم‌گیری زیان‌آور باشند، مفید هستند، چون باعث افزایش توجه و حافظه می‌شوند..
انصراف از نظر