گروه محصولات

عنوان مقاله: اردوي آماده سازي، نوعي ديگر

گزيده مديريت 9

By ‌Noel M. Tichy

نوشته: نوئل تیچی

ترجمه: پرستو معین الدینی

اين روزها بسياري از شركت‌ها اردوهاي آماده‌سازي با برنامه‌هاي جامع همسويي براي كاركنان جديد‌الاستخدام خود برگزار مي‌كنند كه طراحي شده تا تازه‌واردان را به سرعت با زمين بازي جديدشان آشنا سازد. اين دوره‌ها فشرده، جدي و ارعاب‌آورند و كاركنان جديد با احساس پيوند عميق نسبت به ساير استخدام‌شدگان و شركت از آنها خارج مي‌شوند. اما در تريلوژي، نوئل تيچي، مشاور سازماني، نوعي ديگر از اين برنامه‌ها را ساخت.

 در اين مقاله، نوئل تيچي ما را به گشت‌وگذاري دقيق در اردوي آماد‌ه‌سازي شركت تريلوژي در دانشگاه تريلوژي (يا تي.يو) دعوت مي‌كند تا نشان دهد چرا اين اردو چنين متفاوت و تا اين اندازه موثر است. همانند ساير اردوهاي آماده‌سازي خوب، اردوي دانشگاه تريلوژي نيز در بردارنده هر دو بعد مهارت‌هاي فني مورد نياز براي انجام كار و نيز فرهنگ سازماني تريلوژي است كه بر مخاطره‌پذيري، كار گروهي، فروتني و توجه شديد به مشتري تكيه دارد. اما آنچه در دوره آشناسازي كاركنان جديد براي تريلوژي بسيار اساسي به شمار مي‌رود، آن است كه اين دوره‌ها با حضور و رياست مديرعامل و مديران ارشد شركت براي مدت 6 ماه كامل در سال برگزار مي‌گردند.
 چرا؟ در طي دو برنامه سه ماهه، اين مديران ارشد ضمن آنكه تصميم مي‌گيرند در هر جلسه چه چيزهايي را به تازه‌واردان بياموزند، تفكر استراتژيك خود در باره شركتشان را نيز جلا مي‌دهند. آنها همچنين حين داوري در خصوص ايده‌هاي نوآورانه تازه‌واردان كه به منزله نيروي اصلي تحقيق و توسعه تريلوژي است، نسل بعدي محصولات جديد شركت را در مي‌يابند. گذشته از اينها، در اين دوره‌ها نخبگان فني شركت در مقام و نقش تعليم‌دهندگان مجرب و قابل اعتماد تازه‌واردان ظاهر شده و به اين ترتيب زمينه رشد و ظهور نسل بعدي رهبران شركت فراهم مي‌گردد.
 پس از ماه‌ها مطالعه در دانشگاه تريلوژي، تيچي تحت تاثير عميق قدرت چرخه خوب آموزشي قرار گرفت كه در برنامه آماده‌سازي اين شركت وجود داشت. همزمان، رهبران سازمان از تازه‌واردان چيزهايي مي‌آموختند و تازه‌واردان از رهبران. اين مدلي است كه به نظر تيچي تبعيت از آن براي ساير شركت‌ها نيز مفيد است.
انصراف از نظر