By Larry Huston and Babil Sakkab
نوشته: لری هاستون و نبيل سکاب
ترجمه: عاطفه پاشازاده
بهمدت چند نسل، پراکتر.اند.گمبل (پی.اند.جی) بیشتر رشد خود را مدیون نوآوری داخلی بود: ایجاد تسهیلات تحقیقاتی جهانی و بهكارگیری بهترین نخبگان در جهان. در گذشته زمانی كه شركتها كوچكتر و رقابتی جهانی كمتر بود، این مدل بهخوبی جواب میداد. اما در سال 2000، ای.جی لافلی، مدیرعامل جدید پراکتر.اند.گمبل متوجه شد دیگر نمیتوان برای کسب نتایج كم، منابع مالی بسیار در بخش تحقیقوتوسعه صرف کرد. بنابراین، رویكرد قبلی «اختراع داخلی» را كنار گذاشته و مدل «ارتباطوتوسعه» را جایگزین آن كرد.
پراکتر.اند.گمبل متوجه شد با شناسایی ایدههای نویدبخش در سرتاسر جهان و افزودن قابلیتهای خود به آنها میتواند محصولات بهتر و ارزانتری را با سرعت بیشتر تولید كند. اكنون این شركت با تامینكنندگان، رقبا، دانشمندان، كارآفرینان و دیگران همكاری دارد و همواره در جستوجوی فناوریهای معتبر و بستهها و محصولاتی است كه قابلیت ارتقا، بهبود و بازاریابی در پراکتر.اند.گمبل را (چه در شركت یا با همكاری دیگر شركتها) دارند
بهرهوری تحقیقوتوسعه در پراکتر.اند.گمبل به مدد رویكرد ارتباطوتوسعه تقریباً شصت درصد افزایش داشته است. در دو سال گذشته، پراکتر.اند.گمبل از بیش از صد محصول جدید بهرهبرداری كرده كه منشا برخی از ویژگیهای آنها خارج از شركت بوده است. از میان موفقترین محصولات ارتباطوتوسعه پی.اند.جی میتوان به اولیریجنریست، سویفرداستر، كرست اسپینبراش و مَسترکلینمجیك اشاره كرد.
بیشتر شركتها هنوز به ساختار تحقیقوتوسعه خشتوآجری متكی هستند و معتقدند نوآوری باید در چهاردیواری خودشان قرار گیرد. تا زمانی كه شرکتها متوجه تغییر عرصه نوآوری و ناپایداری مدل فعلی نشوند، نمیتوانند به رشد شاداب دست یابند.