By Joel Peterson
نوشته: جوئل پترسون
ترجمه: دکتر شهلا برجعلی لو
نویسنده مقاله، رییس جتبلو و استاد مدعو دانشگاه استانفورد، در دوران شغلی طولانی خود بسیاری افراد را اخراج کرده و خودش هم اخراج شده است. در این مقاله، او رویکردی همدلانه را برای اخراج معرفی می کند که در آن مدیر میپذیرد خودش هم در عملکرد ضعیف کارمندش نقش داشته است (و اینکه این گفتوگوی دشوار که نباید به واحد منابعانسانی سپرده شود، کاری است مدیر بایستی تلاش کند، خود بهخوبی آن را مدیریت کند. فردی که شما امروز اخراج میکنید، میتواند فردا رابطی کلیدی بین شما و یک تامین کننده یا یک مشتری باشد.
برای هموارسازی این فرایند پیچیده و دشوار، پترسون گامهای خاصی را پیشنهاد کرده و به اشتباههایی اشاره میکند که باید از آنها اجتناب کرد:
• برای اخراج فرد، منتظر لغزشی اساسی از سوی او نباشید.
• از اخراج فامیل و دوستان خود ابایی نداشته باشید.
• افراد را غافلگیر نکنید.
• آماده باشید و تمرین کنید.
• کار دشوار را از سر باز نکنید.
• پیام خود را به سرعت و به وضوح ابلاغ کنید.
• در مورد تصمیم، بیش از حد توضیح ندهید.
• انسان باشید.
• تقصیر را به گردن دیگران نیندازید.
• سخاوتمند باشید.