گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده بان: اجتناب از دام‌هایی که کسب‌وکارهای خانوادگی را نابود می‌کنند

گزيده مديريت 129

By George Stalk/ Henry Foley

نوشته: جرج استالک و هنری فالی

ترجمه: سارا پنجی زاده
مجموعه‌ای نوظهور از بهروش‌ها می‌توانند مشکل قدیمی‌ جانشینی نسلی را به فرصتی برای پیشرفت مبدل سازند.

نزدیک به 75 سال پیش، یک کارآفرین کاریزمای برزیلی به نام انریکه روسِت، یک شرکت نساجی و پوشاک به‌نام خود در سائوپائولو به‌راه انداخت. حدود چهل سال بعد، او و پسر بزرگش تصمیم گرفتند از طریق تملک والیسر (یک کسب‌وکار رو به افول زیرپوش زنانه گران‌قیمت) دست به تنوع بزنند. طی این دهه‌ها، انریکه و چهار پسرش، کسب‌وکار خود را به یکی از برترین تولیدکنندگان پارچه و پوشاک در آمریکای‌جنوبی تبدیل کردند. طی دهه 1990، گروه روست با موفقیت کار را به تولید لباس شنا گسترش داد. اما خانواده می‌دانست کسب‌وکارش با چالش‌های راهبردی حیاتی روبه‌رو است. ظهور مراکز خرید، در حال تضعیف آن دسته از خرده‌فروشان کوچک برزیلی بود که مجرای اصلی توزیع روست را تشکیل می‌دادند. واردات چینی به‌تازگی رقابتی جدی ایجاد کرده بودند. هم‌چنین ظهور چاپ دیجیتالی پارچه قدرت تولید اصلی روست را کاهش می‌داد، مگر آن‌که خود نیز فناوری مذکور را به‌کار می‌گرفت. پسران انریکه که به مدت بیست سال شرکت را رهبری کرده بودند، مجبور بودند در خصوص این‌که کدام یک از پنج عضو نسل سوم باید نقش رهبری را عهده‌دار شود تصمیمی ‌مهم بگیرند.



[1] . جرج استالک، مشاور و عضو ارشد گروه مشاوره بوستون است. هنری فالی، یکی از شرکای ارشد مشاوران کمبریج برای کسب‌وکارهای خانوادگی است.

انصراف از نظر