نوشته: شاهرخ افلاکی
بازاریابی رابطهگرا گمشده کسبوکار ایرانی
هدف این مقاله تشریح پارادایم نوین بازاریابی در دنیای صنعتی است که بهدلیل تناسب آن با بستر فرهنگی ما و همسویی با بنیانهای ارزشیاعتقادی فرهنگ ایرانی، امکان بهکارگیری موفق آن در شرکتهای ایرانی بسیار زیاد است.
تمایل طبیعی به برقراری ارتباط، مهربانی ذاتی در برخورد با دیگران که وجه احساسی رابطه را تقویت میکند، توجه به همنوع و اعتماد به دیگران (که گاهی از حد گذشته خسارت به بار میآورد) از ویژگیهای بارز فرهنگ عمومی مردم ایران بوده و همچنان هست. بر بستر چنین ویژگیهای فرهنگی صاحبان کسبوکار خرد در سالهایی که هنوز جامعه به مرحله تولید انبوه و اقتصاد صنعتی پا نگذاشته بود، نه بهعنوان یک استراتژی، بلکه بهعنوان یک اصل بنیادین ارزشی، اعتقادی، رضایت پروردگار را در گرو رضایت مشتری میدانستند.
[1] شاهرخ افلاکی، دارای کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه تهران است. ایشان قائممقام مدیر عامل، مدرس و مشاور بازاریابی در سازمان مدیریت فرا هستند.