گروه محصولات

عنوان مقاله: اجازه ندهید بستر‌ها کسب‌وکارتان را شناسه‌زدایی کنند

گزيده مديريت 224

 نوشته آندرِی هاجیو و جولیان رایت

ترجمه دکتر پویا صبر‏آموز

بستر‌های چندوجهی دیجیتال بزرگ مثل، آمازون، علی‌بابا و اپ‌استور اپل دسترسی فروشندگان به مشتریان جدید را بسیار آسان‌تر کرده‌اند، اما هزاران شرکت بزرگ و کوچک که کسب‌وکار خود را روی این بسترها انجام می‌دهند متوجه شده‌اند که انجام این کار ریسک‌ها و هزینه‌های مهمی را به‌همراه دارد. گاهی بستر‌های چندوجهی به روش‌های زیرکانه و ساده از وابستگی فروشندگان به خود سوءاستفاده می‌کنند. آن‌ها مطالبات درخواستی را افزایش می‌دهند. این بستر‌ها الگوریتم‌های پیشنهادی خود را تغییر می‌دهند تا بیش‌تر بر قیمت تاکید کنند. آن‌ها فروشندگان را ملزم می‌کنند تبلیغ کنند تا قابلیت دیده‌شدن را در نتایج جست‌وجو حفظ کنند. این بستر‌ها با تقلید از محصولات فروشندگان با آن‌ها رقابت می‌کنند. محدودیت‌هایی را روی قیمت‌های فروشندگان در خارج از بستر‌ها اعمال می‌کنند. به‌علاوه، مقررات و طراحی خود را به روش‌هایی تغییر می‌دهند که ارتباط فروشندگان با مشتریان را تضعیف شود. مولفان می‌گویند، اما دست فروشنده‌ها چندان هم خالی نیست. آن‌ها برای ایجاد کسب‌وکار با دوام در بسترها می‌توانند از چهار راهبرد استفاده کنند. می‌توانند مجاری مستقیم ایجاد کرده و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند، بیش‌تر از بستر‌ها به‌عنوان نمایشگاه استفاده کنند، با ارائه محصولات بسیار تخصصی عمقی‌تر عمل کنند یا با محصولات بسیار و متوع گسترده‌تر عمل کنند و برای تحدید قدرت بستر‌ها، روابط عمومی و کمپین‌های رایزنی راه اندازند.

انصراف از نظر