گروه محصولات

عنوان مقاله: نگاه ویژه به تغییر شکل کسب و کار توسط بسترها: اثرات شبکه‌ای کافی نیستند

گزيده مديريت 179
By Andrei Hagiu and Simon Rothman
نوشته: اندری‌ها جیگو و سایمون روتمن 
ترجمه: سعیده رجائی‌ هرندی

از بسیاری جهات، بازارگاه‌های برخطْ مدل کسب‌وکاری کاملی هستند. از آن‌جا که آن‌ها به‌جای مالکیت و پذیرش مسئولیت محصولات و خدمات، معاملات بین تامین‌کنندگان مستقل و مشتریان را تسهیل می‌کنند، ذاتا ساختارهای کم‌هزینه و حاشیه سود ناخالص فربهی دارند. آن‌ها پس از تثبیت، با توجه به اثرات شبکه‌ای بسیار قابل‌دفاع هستند.
اندری ‌هاجیو از مدرسه کسب‌وکار ‌هاروارد و سایمون روتمن سرمایه‌گذار مخاطره‌جوی ‌گریلاک‌پارتنرز می‌گویند با این وجود ایجاد بازارگاه‌های برخط بسیار دشوار است. بیش‌تر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران این دشواری را به چالش جذب سریع کثرت تعیین‌کننده‌ای از خریداران و تامین‌کنندگان نسبت می‌دهند. اما اشتباه است فرض کنیم زمانی‌که بازارگاه‌ بر این مانع غلبه کرد، ادامه حرکت آسان خواهد بود.
چندین مشکل مهم دیگر می‌توانند بازارگاه‌ها را تهدید کنند: رشد بسیار سریع و زودهنگام، قصور در ارتقای اعتماد و ایمنی کافی، توسل به زور به جای تشویق و نادیده‌گرفتن ریسک‌های مقرراتی.
این مقاله با استفاده از مثال شرکت‌هایی هم‌چون ای‌بی، ‌لندینگ‌کلاب و ایربی.‌ان.‌بیْ توصیه‌هایی عملی برای اجتناب از این خطرات ارائه می‌دهد.
انصراف از نظر