گروه محصولات

عنوان مقاله: ابزار کار : چقدر نقدینگی نیاز دارید ؟

گزيده مديريت 35

By Richard Passov

نوشته: ریچارد پاسوف

ترجمه: محمدرضا وزیرزاده

در اواخر سال 2002، مدیران شركت فایزر نیز همین پرسش را از خود می‌‌كردند و علت خوبی برای مطرح‌كردن آن داشتند. این غول داروسازی پس از این‌كه در سال 2000 با رقیب خود وارنرلامبرت ادغام شد، متوجه شد از نظر نقدینگی خالص فقط هشت میلیارد دلار در اختیار دارد كه این رقم برای موسسه‌ای كه محصولات آن سالانه درآمدی سی میلیارد دلاری دارند، ناچیز بود. اكثر شركت‌های با درآمد خوب در این سطح، نسبت اهرمی خود را می‌‌افزایند و در نتیجه، برای سهام‌داران خود ارزش فراوانی می‌‌آفرینند. اما مطابق نظر نویسنده مقاله، شركت‌های دانش‌ورز (مانند فایزردر طبقه‌بندی مجزایی قرار دارند. آن‌ها دارای دارایی نامشهود زیادی (از قبیل تحقیق و توسعه) هستند كه بسیار بی‌ثبات بوده و به‌راحتی قابل ارزش‌گذاری نیست. آنان نسبت به موسساتی كه اكثریت دارایی‌شان مشهود است، بیش‌تر در معرض بحران هستند و برای مقابله با این ریسك، باید دارای نقدینگی زیادی باشند.

 تصمیم این شركت‌ها در نگه‌داری نقدینگی زیاد یكی از علل كلیدی این است كه چرا سهام آن‌ها همواره دارای وضعیت ممتاز است. شركت‌های دانش‌ورز فقط با سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های نامشهود خود می‌‌توانند امیدوار به حفظ ارزش این دارایی‌ها باشند و شركتی كه خود را ناتوان از این‌كار به‌علت ركود بازار ببیند و جریان نقدینگی آن كاهش یابد، متوجه می‌شود كه قیمت سهام تقریباً به شكلی لطمه می‌‌خورد گویی در اثر نكول بدهی‌ها ایجاد شده باشد. به همین ترتیب، با داشتن ترازنامه صحیح، شركت‌های دانش‌ورز می‌‌توانند خود را در قبال ریسك ناتوانی در حفظ سرمایه‌گذاری‌های ارزش‌افزوده در دوران ركود بیمه كنند. یك ساختار سرمایه بهینه كه متضمن نقدینگی زیاد باشد، مسلماً با تحلیل‌های سنتی از ساختار‌های سرمایه جور درنمی‌‌آید، اما می‌‌تواند سیاست مالی بسیاری از موسسات موفق (از فایزر گرفته تا اینتل و شِورون‌تگزاكو) را توجیه كند.
انصراف از نظر