گروه محصولات

عنوان مقاله: ابزار کار : تولید ناب در خدمات

گزيده مديريت 34

By Cynthia Karen Swank

نوشته: سینشیا کارن سوانک

ترجمه: حسین حسینیان

جِی.پی.اف (یك شركت بیمه عمر و مستمری بازنشستگی) هم مشابه بسیاری از شركت‌های خدماتی ایالات‌متحده در اواخر دهه 1990 در جست‌وجوی راه‌های تازه‌ای برای رشد بود. مدیران ارشد جِی.پی.اف دریافتند شركت‌شان باید خود را در دیدگان مشتریان متمایز ساخته و به مشاوران مستقل بیمه عمر رو آورده و به فروش و ارائه خدمات بیمه‌نامه مبادرت ورزد. برای جاانداختن خود به‌عنوان شریك مرجح مشاوران، بر آن شد تا زمان گردش درخواست‌های بیمه‌نامه را كاهش دهد، فرایند ارائه درخواست را ساده سازد و خطاها كم‌تر كند.

 مدیران جِی.پی.اف نگاه‌شان به اقدامات «تولید ناب» بود كه تولیدكنندگان امریكایی در قبال رقابت ناشی از شركت‌های ژاپنی در پیش گرفته بودند. تولید ناب پیرامون مفهوم فراورش مستمر شكل گرفته كه تفاوت فاحشی با سیستم‌های تولید متعارف دارد. در سیستم‌های متعارف، در هر مرحله، دسته‌های بزرگی از كار یك‌باره فراورش می‌شوند. جِی.پی.اف یك «تیم ناب» برای مهندسی مجدد عملیات واحد كسب‌وكار جدید خود منصوب كرد. این تیم كار خود را با ایجاد یك «سلول مدل» آغاز كرد كه مینیاتوری از كل فرایند كاری جِی.پی.اف بود. این رویكرد به مدیران امكان داد تجاربی را آزموده و ضمن حركت به سوی طرحی بهینه، نواقص و موانع را هم از سر راه بردارند. 

تیم ناب، اقدامات تولید ناب شامل قراردادن فرایندهای مرتبط كنارهم، توازن‌بخشیدن به كار دردست‌انجام كاركنان، نمایش نتایج عمل‌كردها و اندازه‌گیری عمل‌كرد و بهره‌وری از دیدگاه مشتری را درپیش گرفت. معیارهای مشتری‌مدار موجب شد ذهنیت «تنها كار من اهمیت دارد» از اذهان كاركنان بیرون رود. نتایج چنان تاثیرگذار بودند كه جِی.پی.اف سیستم‌های مشابهی را در بسیاری از عملیات خود راه انداخته است.

برای متقاعدكردن كاركنان به ارزش تولید ناب، تیم ناب، شبیه‌سازی را ترتیب داد كه در آن تیم‌ها به رقابت با یك‌دیگر از طریق ساخت بهترین موشك كاغذی بر مبنای مشخصات یك مشتری خیالی می‌پردازند. این بازی، اصول اساسی تولید ناب را آشكار ساخته، مبنایی برای تغییرات عمیق‌تر و گسترده‌تر در سیستم تولید پدید می‌آورد.
انصراف از نظر