گروه محصولات

عنوان مقاله: ابزار کار: ارزیابی خلاقیت و نوآوری

گزيده مديريت 68

نوشته: حسين يزداني

تقریباً همه رهبران تراز اول شركت‌ها و از جمله مدیران‌عامل شركت‌های فهرست «فورچون پانصد» و پژوهشگران و مشاوران، متفقاً بر این باورند كه «نوآوری» تنها راهی است كه شركت‌ها با پرداختن به آن می‌توانند در رویارویی با چالش‌های قرن بیستویكم با موفقیت مواجه شوند.به باور اغلب صاحب‌نظران، استفاده از دانش خلاقیت و نوآوری، امروزه نهتنها یك نیاز و ضرورت كه برای جوامع بشری و بهویژه برای كشورهای درحال توسعه، شرط بقاست.

 از نظر ماتسوشیتا، بنیانگذار شركت‌ ماتسوشیتا (صاحب نام‌های تجاری مشهور ناسیونال، پاناسونیك، تكنیكس و...) بازماندن از سازگارسازی شیوه عملیات یك سازمان و بهره‌گیری از ثمره نوآوری‌های فن‌شناسانه، یكی از عوامل مهمی‌است كه موجب ورشكستگی شركت‌های بزرگ بوده است. به اعتقاد پیتر دراكر: «در جهانی دست‌خوش تغییر كه امنیت آن هر روز در معرض تهدید است، تنها راه بقا، نوآوری و ابتكار است.» اما در ایران، شاید معدود شركت‌هایی باشند كه به مبحث «خلاقیت و نوآوری» با رویكردی علمی و كاربردی نگاه كرده و به دلیل ماهیت، نوع و گستره فعالیت‌های خود به این مقوله توجه ویژه‌ای داشته‌اند
انصراف از نظر