گروه محصولات

عنوان مقاله: ابزار کار : آمایش برای بدآیندها

گزيده مديريت 29

By Ian I. Mitroff/ Murat C. Alpaslan

نوشته: یان میتروف

ترجمه: دکتر محمدابراهیم محجوب

چگونه می‏توان برای هر بد‏آمدی، حتی آنهایی كه در پندار نمی‏آیند، آماده شد؟ این‌كار چنان سنگین و بی‏دروپیكر می‏نماید كه بسیاری از شركت‌‏ها حتی فكرش را نمی‏كنند. پژوهش بیست‌ساله نگارندگان این نوشتار نشان می‏دهد كه سه‌چهارم شركت‌های‌ مجموعه فورچون 500، فقط برای رویارویی با بدآمدهایی آمادگی دارند كه پیش‏تر، نمونه آن را از سر گذرانده‏اند و نه همه آنها. جای افسوس دارد، زیرا این پژوهش نشان می‏دهد كه شركت‌‏های آماده رویارویی با بدآمدها، در قیاس با رقیبان بی‏دفاع، عملكرد مالی بهتری دارند و خوش‏نام‏تر و دیر‏‏پاترند.

 شركت‌‏های آماده، برای به‏كارگیری موثر نیروی خود از رویه‌ای منظم پیروی می‏كنند. آنها، افزون بر برنامه‏ریزی برای آمادگی در برابر آذرنگ‏های خداداد،‌ بدآمدهای بشر‏داد را دو دسته می‏كنند: بدآمدهای غیرعمد یا «به‏هنجار» مانند حادثه نفت‏كش اكسان‌والدز و بدآمدهای عمدی یا «نابه‏هنجار» مانند تبه‏كاری در فراورده‏ها. آنها سپس میدان اندیشه را برای دربر گرفتن چنین حوادث احتمالی، گام‌به‌گام فراخ‏تر می‏كنند. مثلاً به راه‏های آسیب‏پذیری صنایع دیگر می‏پردازند و از كسانی بیرون از سازمان، از جمله خبرنگاران كارآگاه و حتی بزه‏كاران پیشین نظر می‏خواهند.
 گر چه میدان اندیشه این شركت‌‏ها دربارة حوادث احتمالی فراخ است، اما هنگام اقدامات پیش‏گیرانه، تنگ عمل می‏كنند. همان‏گونه كه شركت‌‏های هواپیمایی، در هر پرواز، اقدامات ایمنی مفصل را تنها در مورد چند مسافر انگشت‏شمار به‌اجرا می‏گذارند، شركت‌‏های هوشیار نیز هرساله فكر و منابع خویش را روی شمار اندكی از تاسیسات خود كه به‏شكل تصادفی برگزیده می‏شوند، متمركز می‏سازند. این كار،‌ در عین افزایش گام‏به‏گام آمادگی سازمان برای رویارویی با بدآمدها، موجب كاهش احتمال یورش به كل تاسیسات سازمان می‏شود.
 شركت‌‏های مهیای بدآمد می‏دانند فجایع را نمی‏توان از روزنه هزینه‌فایده مدیریت كرد و دقیقاً به دلیل آن‌كه پیامد حوادث، پیش‏بینی‏پذیر یا مهار‏پذیر نیست، كوشش خود را صرف پیش‏گیری از حوادث می‏كنند، نه مهار آنها پس از وقوع.
انصراف از نظر