گروه محصولات

عنوان مقاله: ابزار كار : مفهوم بخشی به ارزش های خود

گزيده مديريت 21

By Patrick Lencioni

نوشته: پاتریک لنچیونی

ترجمه: مهندس سیدرهی سادات موسوی

به این فهرست ارزش‌های سازمانی نظری افكنید: ارتباطات، احترام، صداقت و پایبندی به اصول و تعالی. خیلی زیبا به نظر می‌رسند، اینطور نیست؟ شاید اینها بیانگر ارزش‌های سازمان شما هم باشند و اگر چنین است، متاسفانه باید نگران باشید. اینها ارزش‌های سازمانی شركت انرون است كه در گزارش سال2000 میلادی آن درج شده‌اند و به كلی فاقد ارزش هستند.

 نویسنده مقاله معتقد است كه در عمل، بسیاری از بیانیه‌های ارزشی فاقد جاذبه و یا فریب‌كارانه هستند. برخلاف عقیدة بسیاری از مدیران كه این بیانیه‌ها را بی‌ضرر تلقی می‌كنند، آنها غالباً آثار تخریبی شدیدی به‌دنبال دارند. بیانیه‌های توخالی ارزش‌های سازمانی، موجب بی‌انگیزگی و بدگمانی كاركنان شده و اعتبار مدیران را سست و ضعیف می‌سازند. معهذا، رسیدن به ارزش‌های قوی و استوار و پایبندی به آنها كار دشواری است. سازمان‌هایی كه می‌خواهند ارزش‌های آنها واقعاً معتبر باشند، باید از چهار اصل زیر پیروی كنند.
 ابتدا باید انواع مختلف ارزش‌ها را بشناسند كه عبارتند از: بنیادین، آرمانی، قواعد بازی و غیرمترقبه. اشتباه گرفتن این ارزش‌ها با یكدیگر، موجب سردرگمی‌ كاركنان شده و مدیران را فاقد دانش به‌هنگام نشان می‌دهد.
 دوم اینكه ارزش‌ها باید كاملاً اصیل و معتبر باشند. بسیاری از شركت‌ها، تدوین ارزش‌ها را به‌سان حركت‌های بازاریابی می‌پندارند: واقعه‌ای ویژه كه نه با فحوا و بار معنایی، بلكه با میزان توجه اولیه‌ای كه جلب می‌كند، سنجش می‌شود.
 سومین اصل مهم این است كه باید فرایند تدوین ارزش‌ها را در كنترل خود داشته باشید. تدوین ارزش‌ها به‌واقع، تحمیل مجموعه‌ای از اعتقادات و باورهای پایه‌ای و راهبردی استوار و مستحكم به گروهی گسترده از انسان‌ها است. به همین خاطر، تیم‌های كوچك در تدوین ارزش‌ها موفق‌تر هستند.
 اصل چهارم و آخرین اصل این است كه باید ارزش‌های بنیادین را در تمامی ‌امور و فعالیت‌های سازمان گنجانید. آویزان كردن تابلویی حاوی شعار‌ها و ارزش‌ها بر دیوار كافی نیست، بلكه باید آنها را در كلیه فرایند‌ها و اموری كه به‌نحوی به كاركنان مربوط می‌شود (مانند شیوه‌های استخدامی، سیستم‌های مدیریت عملكرد و حتی سیاست‌های بركناری و انفصال از خدمت كاركنان) مد نظر داشت.
 زیستن با ارزش‌های سازمانی، صعب و دشوار است، اما منافع بسیاری نیز دارد. همانطور كه اتخاذ مجموعه‌ای توخالی از ارزش‌ها زیان‌های شدیدی به‌دنبال خواهد داشت.
انصراف از نظر