گروه محصولات

عنوان مقاله: ابزار كار : ديدن نام تجاري خود از دريچه نگاه مشتري

گزيده مديريت 11

By Chris Lederer / Sam Hill

نوشته: کریس لدرر و سام هیل

ترجمه: علی عباری

شركت سوبارو، خودروي استيشن بين آوت‌بك را بازاريابي مي‌كند، شركت دِل، نشان تجاري مايكروسافت و اينتل را روي كامپيوتر‌هاي خود مي‌زند. اين تداخل نام‌هاي تجاري رويه متعارفي در بازار شده است. ولي تهيه نقشه سبد نام‌هاي تجاري به عنون يك ابزار مهم مديريت برنامه‌هاي تجاري يك شركت چندان با اين تغييرات هماهنگ نشده است. بسياري از نقشه‌هاي سنتي فقط مربوط به نام‌هاي تجاري متعلق به شركت است كه در حول محور چهارچوب‌هاي سازماني قرار گرفته‌اند و توجه كمي به ميزان تاثيرگذاري آنها بر روي ادراكات مشتريان مي‌شود. در اين مقاله به روشي جديد از «نقشه سبد نام‌هاي تجاري» اشاره شده است كه آن را «سبد يا مجموعه‌ مولكولي نام‌هاي تجاري» مي‌ناميم. اين مدل به ما مي‌گويد كه مشتريان چگونه نام‌هاي تجاري گوناگون را مي‌بينند. اين سبد شامل تمام نام‌هاي تجاري است كه در تصميم‌گيري مشتريان اثر مي‌گذارد و فقط شامل نام‌هاي تجاري متعلق به يك شركت نيست.

 قدم اول براي ايجاد مجموعه مولكولي، تعيين نام‌هاي تجاري است كه بايد در اين سبد قرار گيرند. قدم دوم دسته‌بندي آنها است. اين دسته‌بندي با طرح پنج سوال صورت مي‌پذيرد. 1- اين نام تجاري چقدر در تصميم‌گيري مشتري به هنگام خريد مهم است؟ 2- آيا تاثير آن مثبت است يا منفي؟ 3- وضعيت اين نام تجاري در بازار به نسبت ساير توليدات (سبد) چگونه است؟ 4- نام تجاري اين محصول در سبد با نام‌هاي تجاري ساير توليدات چه ارتباطي دارد؟ و 5- كنترل شما بر روي اين نام تجاري چقدر است؟ قدم آخر نيز ترسيم سه‌بعدي داده‌ها توسط نرم‌افزار و يا قلم و كاغذ است. هر نام تجاري منفرد شكل اتم را دارد. اين اتم‌ها با توجه به ديدگاه مشتريان و نوع نگرش آنها به هم متصل شده‌اند. كاربرد اين مدل در آن است كه مي‌تواند عوامل موثر در تصميم‌گيري خريداران را نشان داده و روش تفكر جديد و قدرتمندي را در مورد استراتژي نام تجاري به شما بدهد.

 

انصراف از نظر