گروه محصولات

عنوان مقاله: ابزار كار : تندخوانی واحدهای تولیدی

گزيده مديريت 20
By Eugene Goodsun
نوشته: يوجين گودسان
ترجمه: دكتر محسن حامدی
در اوایل دهة 1980، بازدیدكنندگان یك كارخانه در معیت یوجین گودسان، در بازدیدی یك‌ساعته به‌صورت شگفت‌آوری جزییات دقیقی در مورد آن واحد تولیدی، تكنولوژی و حتی هزینه‌های فروشش گزارش كردند. در همین هنگام، مدیران نویسندة مقاله، در بازدیدهای كوتاهی از یك كارخانة‌ رقیب شركت كردند و تقریبا هیچ نیاموختند. با درنظرگرفتن این وضعیت،‌ گودسان بر آن شد تا به این كار بهبود بخشد و مدتی بعد، ‌افزاری برای ارزیابی نقاط ضعف و قوت یك واحد تولیدی ایجاد كرد. این افزار یا فرایند ارزیابی سریع یك واحد تولیدی (آر.پی.اِی)به گروه‌های كوچك بازدیدكننده امكان می‌دهد كه به‌شكلی دقیق، ناب بودن كارخانه را صرفاً از نشانه‌های ظاهری و صحبت با كاركنان آن بسنجند. از سال 1998، گودسان، همكاران وی و دانشجویانش این افزار را صدها بار برای ارزیابی واحدهای تولیدی خود،‌ رقبا و سایر مواردی كه اهداف احتمالی برای خرید بودند، به‌كار برده‌اند.
 در قلب فرایند آر.پی.اِی، دو افزار ارزیابی وجود دارد: برگة رتبه‌بندی و پرسشنامه. اولی در بردارندة یازده معیار شامل ایمنی، زمان‌بندی،‌ فهرست موجودی،‌ كار گروهی و زنجیرة تامین است كه ناب بودن یك كارخانه را تعیین می‌كند. دومی، بیست سوال بلی-خیر را دربرمی‌گیرد كه اندیشه را روی معیارها تمركز می‌بخشد. نوشتار به این می‌پردازد كه چگونه روش‌های اجرایی یك واحد تولیدی را بر پایه هر معیار بسنجید و چگونه اعضای گروه (بازدیدكننده) را برگزینید. مقاله، همچنین به نحوة كاربرد این افزار برای ارزیابی هزینه‌های فروش نیز می‌نگرد.
 حتی با داشتن سطوح متفاوتی از تجربة ساخت و تولید، گروه‌های مختلف بازدیدكننده از كارخانه‌ای واحد، نتایج یكنواختی را با استفاده از این افزار گزارش كرده‌اند. استفاده از آن آسان است،‌ به‌راحتی می‌توان آن را به‌كار بست و نتایج را ظرف یك روز یا كمتر به‌دست می‌دهد.

 

انصراف از نظر