گروه محصولات

عنوان مقاله: ابزار كار : استراتژی و رقابت : كاوش در حاشیه

گزيده مديريت 54

By George S. day/ Paul J.H. Schoemaker

نوشته: جرج دی و پل شومِيكر

ترجمه: دكتر ميراحمد اميرشاهی

شركت‌ها اغلب مواجه با رقبا، فناوری‌ها، مقررات و تغییرات محیطی غیرمحتمل می‌شوند. آن‌ها چگونه می‌توانند زودتر متوجه این تغییرات شده و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری كنند؟ این نوع تغییرات اغلب در ابتدا به‌صورت علایمی ضعیف از جایی كه نویسندگان مقاله حاشیه‌ نام گذارده‌اند (جایی در حاشیه چشم‌انداز سازمان‌ها) نمایان می‌شوند. گر چه مثل دید جانبی در انسان‌ها، مشاهده تغییر این علایم در سازمان‌ها دشوار است، اما انجام این‌كار تاثیر زیادی بر بقا و موفقیت سازمان‌ها دارد.

 متاسفانه بیش‌تر شركت‌ها فاقد روشی نظام‌مند برای تعیین نقطه توجه در حاشیه، نحوه تفسیر علایم ضعیف و چگونگی تخصیص منابع محدود كاوش‌گری هستند. در این مقاله، روشی ویژه در قالب یك چارچوب متكی بر طرح سوال برای كمك به شركت‌ها در پویش‌گری محیطی عرضه می‌شود بهنحوی كه با كارایی و اثربخشی بیش‌تری همراه باشد. در این چارچوب، سوال‌ها به سه طبقه تقسیم می‌شوند: عبرت‌گرفتن از گذشته‌ (در گذشته، چه نقاطی در زمره نقاط كور ما بوده‌اند؟ صنایع دیگر چه شباهت‌های آموزنده‌ای برای ما دربردارند؟ كدام رقیب ما در شناسایی علایم جانبی ضعیف و كاركردن روی آن‌ها مهارت دارد؟)؛ ارزیابی حال (كدام علایم مهم را نادیده می‌گیریم؟ تك‌روها، واخورده‌ها، شكایت‌كننده‌ها و پشت‌كننده‌ها به ما چه می‌گویند؟ مشتریان و رقبای حاشیه‌ای ما واقعاً در چه فكری هستند؟)؛ در نظر گرفتن آینده (كدام غافل‌گیری‌های آینده می‌توانند موجب آسیب‌زدن یا كمك‌كردن واقعی به ما شوند؟ كدام‌یك از فناوری‌های در حال ظهور می‌توانند موجب تغییر در شرایط محیطی ما شوند؟ آیا سناریوی غیرقابل تصوری وجود دارد كه باعث اختلال در كسب‌وكار ما شود؟)
پاسخ به این سوال‌ها گام آغازین مناسبی در جهت پیش‌بینی مشكلات و فرصت‌هایی خواهد بود كه در افق سازمان پدیدار می‌شوند. در انتهای مقاله نیز آزمونی ارائه شده كه شركت‌ها می‌توانند با استفاده از آن میزان نیاز و قدرت دید جانبی خود را بیازمایند.
انصراف از نظر