ترجمه: دكتر عبدالرضا رضايی نژاد و سارا پنجيی زاده
مدیریت روزمره بهاندازه خود برای مدیرانعامل چالشبرانگیز است. چگونه میتوان از عهده مدیریت بلندمدت نیز برآمد؟ ما این پرسش را با چهار نفر از مدیران ارشد شركتهای بینالمللی مطرح كردیم.
به گفته موریس لوی، رییس هیاتمدیره و مدیرعامل پابلیسیزگروپ، ساختن آینده بهراستی همان ساختن حال و نزدیك نگهداشتن خود به صف مقدم جبهه و به افرادی است كه با مشتریان و بازارهای شما سروكار دارند. وی همچنین موفقیت شركت خود را تا حد زیادی ناشی از آگاهی از زمان مناسب برای اقدام میداند: در بازاری كه نیاز مشتریان مسیر آینده بلندمدت شما را تعیین میكند، زمانبندی حرف اول را میزند.
مایك اسكو، رییس هیاتمدیره و مدیرعامل یو.پی.اس، تاكید میكند، با وجود روبهروشدن با موانع، باید به چشمانداز و ارزشهای خود در بلندمدت وفادار ماند. رسیدن به سودآوری پایدار در بخش محمولههای كوچك بینالمللی كه امروزه سودآورترین و رو به رشدترین كسبوكار این شركت است، بیش از بیست سال بهطول انجامیده و درسهای بسیاری به آن آموزانده است.
وولف برنوتات، مدیرعامل ای.آن به بررسی چالشهای پیش روی رهبران كسبوكار و سیاستمدارانی میپردازد كه در تلاشند میان نیاز به انرژی و آسیب احتمالی به محیطزیست تعادل برقرار كنند. وی خواهان بالابردن آگاهی مردم از مصرف و اسراف است و عقیده دارد بهكارگیری تركیبی متنوع و قابل اطمینان از منابع انرژی تنها راه تضمین عرضه مطمئن همراه با حفاظت از محیطزیست بهشمار میرود.
در نهایت هم مارین بارنر، مدیر ارتباطات شركتی و ناظر امور كودكان آیكیا، اقدامات این شركت برای بهبود محیطزیست و نیز احساس مسئولیت نسبت به جامعه را شرح میدهد. برای مثال، این شركت با سازمانهای غیردولتی در زمینه مسائل مرتبط با بهرهكشی از كودكان همكاری كرده و بهطور مستقل نیز برای كمك به كاهش تغییرات آبوهوایی زمین فعالیت میكند. استفاده صد درصدی از منابع تجدیدپذیر انرژی و كاهش 25 درصدی كل انرژی مصرفی نیز از جمله اهداف شركت آیكیا است.