گروه محصولات

عنوان مقاله: مورد کاوی: آیا می‌توان خریداران برخط را برگرداند؟

گزيده مديريت 172

By Thales Teixeira/ Sunil Gupta

نوشته: تیلیس تیشیرا و سانیل گاپتا

ترجمه: حمیدرضا منظوری

‌برتایس جانسون باور نمی‌کرد آن‌ها این‌قدر بی‌شرم باشند. درست در مقابل او در فروشگاه بزرگ بنجیز در شهر اوکلاهاماْ زوجی جوان به یک تلفن هوشمند در تلویزیون پنجاه‌اینچ فوق‌شفاف سامسونگ اشاره کردند و سپس از یک برنامه کاربردی (اپ) سعی کردند قیمت برخط (آنلاین) آن را به‌دست آورند. آن‌ها این‌کار را برای مدل‌های سونی و ال.جی هم انجام دادند.
‌برتایس گفت: «ببخشیدْ من متوجه کار شما شدم. فکر نمی‌کنید کمی بی‌انصافی است؟»
دو خریدار به یک‌دیگر نگاه کردند گویا اتفاقی نیفتاده است. یکی از آن‌ها گفت: «ما فقط قیمت‌ها را مقایسه می‌کنیم.»
‌برتایس پرسید: «اما اپ شما آمازون است، درسته؟ به محض این‌که تصمیم می‌گیرید کدام تلویزیون را می‌خواهید، آن را از آمازون سفارش می‌دهید.» «احتمالا»، مرد جوان جواب داد.
‌برتایس گفت: «اما این‌جا ویترین آمازون نیست. فروشگاه بنجیز این محصولات و نیروی انسانی خود را برای سود آمازون فراهم نکرده است. ما از شما می‌خواهیم از ما خرید کنید.»
آن‌ها با تعجب به او نگاه کردند و پرسیدند، «شما این‌جا کار می‌کنید؟»
‌برتایس مانند کارکنان فروش لباس نپوشیده بود و آن زوج نتوانستند تشخیص دهند پدر او موسس بنجیز و خودش رییس هیات‌مدیره خرده‌فروش چهل‌میلیارد دلاری لوازم الکترونیک و خانگی است. اکنون او در حال بازدید سرزده از یکی از دوهزار فروشگاه شرکت بود. اما لازم نبود در این باره توضیح دهد. ‌برتایس گفت: «مهم نیست، فقط آگاه باشید کار شما عواقب دارد. این تجربه واقعی خرید که در بنجیز دارید به شما کمک می‌کند خرید خود را انتخاب کنید. اگر هم از آمازون سفارش دهید، اساسا به ما خیانت کرده‌اید.»

انصراف از نظر