از دیرباز، تدوین استراتژی در حوزه مدیران ارشد بوده و برای تحلیل آن از ابزارهای سازمانیافته استفاده میشده و تصمیمگیری در خصوص آن محرمانه انجام بوده است. بنیاد ویکیمدیا (موسسه غیرانتفاعی که ویکیپدیا را اداره میکند) با در پیش گرفتن روش منبعباز[2]، رویکرد متفاوتی را در تدوين استراتژی خود دنبال کرد و به کمک انجمنهای ویکیمدیا در سراسر دنیا این کار را انجام داد. این فرایند بهصورت عمومی و ویکی استراتژی که همه به آن دسترسی داشتند انجام شد.
این آزمایش یکساله که در جولای سال 2010 بهپایان رسید، استراتژی یکپارچهای را به ویکیمدیا داد که اولویتهای پنج سال آینده آن را مشخص ميکرد. بدیهی است که آن میزان بازبودن که ویکیمدیا در فرایند تدوين استراتژی از خود نشان داد برای همه سازمانها مناسب نیست. حتا ویکیمدیا هم برخی عناصر خلق استراتژی را به شکل سنتی انجام داد: بهعنوان مثال، مدیران ارشد اولویتها را تعیين كردند و ابتکارهای نهايي را در برنامه کسبوکار ترکیب کردند. البته ما معتقدیم این آزمایش بینش ارزشمندی را برای بازآفرینی شرکتها در فرایند تدوين استراتژی ميدهد.