گروه محصولات

عنوان مقاله: ابزارکار: آیا مهندسان شما باهم حرف می زنند ؟

گزيده مديريت 78

By Manuel E. Sosa/ Steven D. Eppinger/ Craig M. Rowles

نوشته: مانوئل سوسا، استيون ‌اپينگر و كريگ رولز

ترجمه: دكتر عبدالرضا رضايی نژاد و سارا پنجی زاده

در شركت‌هایی كه محصولات پیچیده با مهندسی دقیق طراحی می‌كنند، ممكن است ارتباطات در ذهن مدیران جایگاهی نداشته باشد، اما بهتر است مدیران چنین شركت‌هایی ارتباطات را نیز مدنظر قرار دهند. زمانی كه اشتباهی رخ می‌دهد، اغلب ناشی از آن است كه تیم‌های طراح قطعات محصول با یك‌دیگر ارتباط كافی نداشته‌اند. ممكن است نتیجه چنین بی‌توجهی بسیار سنگین باشد: شركت‌های فورد و بریجستون‌فایرستون به علت هماهنگ‌نكردن طرح خودروی اكسپلورر با طرح چرخ‌های آن میلیاردها دلار زیان متقبل شدند. هم‌چنین تاخیرهای جدی و افزایش پیش‌بینی‌نشده هزینه‌ها كه در جریان ساخت هواپیمای ای‌380 ایرباس اتفاق افتاد (و به احتمال زیاد علت اصلی كناره‌گیری مدیرعامل آن بود) در نتیجه بروز ناهماهنگی‌های پیش‌بینی‌نشده در طراحی این محصول بود.

 نویسندگان مقاله با هدف كمك به مدیران برای حل چنین مشكلاتی كاربرد جدیدی از ماتریس ساختار طرح (یك ابزار مدیریت پروژه) ارائه كرده‌اند كه روند جریان اطلاعات و اثر آن روی طراحی محصول را ترسیم می‌كند. آن‌ها با استفاده از پژوهش خود درباره شیوه مدیریت شركت پرات.اند.ویتنی در طراحی موتور هواپیمای پی دبلیو 4098، رویكردی را به‌نمایش گذاشته‌اند كه با استفاده از آن می‌توان (الف) مناطقی را كه در آن باید ارتباط برقرار شود، اما این اتفاق نمی‌افتد (واسط‌‌های مغفول، معمولاً بد) و (ب) مناطقی را كه در آن تعامل اتفاق می‌افتد، بدون آن‌كه از پیش برنامه‌ریزی‌شده باشد (واسط‌‌های شناسایی‌نشده، معمولاً خوب) را كشف كرد.
پس از شناسایی واسط‌‌های مغفول و شناسایی‌نشده، قدم بعدی آن است كه علل بروز موارد بحرانی را كشف كنیم. اگر شمار قابل‌توجهی از واسط‌‌های مغفول به محدودیت‌های درون‌سازمانی مربوط ‌شوند، ممكن است لازم باشد مدیران خطوط سازمانی را از نو ترسیم كنند. سپس می‌توانند از طریق گسترش حیطه مسئولیت تیم‌های تلفیق (یعنی آن‌هایی كه مسئول مناسبات میان‌سیستمی از قبیل اقتصاد سوخت موتور هواپیما هستند) و سپردن مسئولیت نظارت بر تعامل‌ها، از طریق گماشتن تیم‌هایی برای رسیدگی به واسط‌‌های خاص یا از طریق انتصاب رسمی ‌تیم‌های از پیش درگیر با این واسط‌ها برای نظارت روی واسط‌‌های بحرانی باقی مانده، آن‌ها را مدیریت كنند. در پایان، توجه به این نكته اهمیت دارد كه مدیران اطمینان حاصل كنند تیم‌ها با تجهیزات طراحی یكسانی كار می‌كنند، چرا كه ناهماهنگی میان ابزارهای كَد هزینه‌های بسیار گزافی را برای ایرباس به‌بار آورده است.
انصراف از نظر