ترجمه: علی سینا قدس
سالیان زیادی است که منتقدان دریافتی بالای مدیرانعامل از نقش مشاوران جبرانخدمت (متخصصانی که برای کمک به تعیین حقوق مناسب برای مدیرعامل، در کنار سایر مزایا مانند پاداش، سهام و مزایا که اغلب با شاخص قرار دادن رقبا در صنعت انجام میشود، بهخدمت گرفته میشوند) شکایت دارند. برخی ادعا دارند که این مشاوران برای بالا بردن دریافتی مدیرانعاملْ انگیزه دارند: آنها میخواهند برای استفاده مدیرانعامل از خدمات مشاوره جذابیت ایجاد کنند و مدیرانی را خشنود سازند که میتوانند برای سایر مشاورههای لوکس از آنها استفاده کنند. برای شفافسازی بیشتر، کمیسیون اوراقبهادار و معاملات ایالاتمتحده (سک ) در سال 2006 از شرکتها خواست مشاوران جبرانخدمت خود را معرفی کنند. اما آیا بهراستی مشاوران منجر به پرداخت زیاد شرکتها به مدیرانعامل میشوند؟ برای پاسخ به این سوال، محققان از دادههای سک برای مقایسه پرداختهای شرکتهای دارای مشاور و شرکتهای فاقد مشاور استفاده کردند. پس از کنترل متغیرهایی چون اندازه شرکت، صنعت و اینکه آیا مدیرعامل بهتازگی استخدام شده یا نه، محققان به این نتیجه رسیدند که از سال 2006 تا 2011، شرکتهایی که از مشاور استفاده کردهاند، از هجده تا 51 درصد بیشتر از بقیه پرداخت کرده و این عدد در طول زمان هم عموما افزایش نشان میدهد. همچنین این شرکتها سهام بیشتری نیز به مدیرانعامل پیشنهاد کردهاند.