ترجمه: علی سینا قدس
چه چیزی عاید یک شرکت انتفاعی میشود، اگر در مسئولیت اجتماعی شرکتی سرمایهگذاری کند؟ نخست، حسنشهرت است. ممکن است مشتریان (و نیز کارکنان احتمالی) واکنش مثبتتری به یک شرکت مسئول از نظر اجتماعی نشان دهند. تحقیقات جدید نشان میدهند که مشتریان و کارکنان احتمالیْ تنها کسانی نیستند که ممکن است تحتتاثیر مسئولیت اجتماعی قرار گیرند. قانونگذاران هم ممکن است به آن توجه کنند. پژوهشگرانْ میزان جریمهشدن شدیدِ شرکتهای ایالاتمتحده توسط نهادهای قضایی و ارگانهای امنیتی و کمیسیون اوراقبهادار و دادوستد برای تخطی از قانون «اقدامات فساد خارجی» (بهخصوص ارتشا) را از سال 1990 تا 2013 مورد بررسی قرار دادهاند. سپسْ این دادهها را با امتیازهای آنها در قبال مسئولیت اجتماعی (که از شاخصی (شامل عوامل بسیاری از جمله ارتباطات اجتماعی، تاثیر محیطی و رفتار کارکنان بهدست میآید) مورد مقایسه قرار دادند. این مقایسه مشخص ساختْ یک بهبود کوچک در فعالیتهای مسئولیت اجتماعی (مثل یک برنامه بازنشستگی مناسب و قوی به جای یک برنامه معمولی) بهطور میانگین با دومیلیون دلار جریمهشدن کمتر مواجه بوده است.