By David Wessel
نوشته; دیوید وسلز
ترجمه: حسین مهری و شیواسادات قاسمی
تردیدی وجود ندارد که بیشتر صنایع آمریکایی متمرکزتر شدهاند. اقتصاددانان در تلاش هستند بدانند آیا این لزوما برای رقابت چیز بدی است.
پاسخ کوتاه: هم بله و هم خیر است. فوقستارههای نوآوری مانند گوگل با بهکارگیری اثرات شبکه (نه از طریق رفتار استثماری) بازارهای «بیشترین سهم از آنِ برنده» ایجاد کردهاند. اما تحقیق فراگیرتر اقتصاد (از جمله بخش فناوری) نشانههای کلاسیک تمرکز ناسالم (افزایش سودها، سرمایهگذاری ضعیف و پویایی کم کسبوکار) را آشکار میسازد.
رویکرد دولت به تخطی از قانون ضدانحصار نیاز به بازنگری اساسی دارد. قانونگذران هم باید توجه بیشتری به محافظت از شادابی اقتصاد و رفاه مصرفکننده داشته باشند و کمتر به لابیگریهای صنعت توجه کنند.