By David A. Garvin Amy C. Edmondson/ Francesca Gino
نوشته: دیوید گاروین و امی ادموندسون و فرانجسکا جینو
ترجمه: دکتر محمدابراهیم محجوب
سازمانهایی كه فرهنگ یادگیری نیرومند دارند با رویدادهای پیشبینیناپذیر چیرهدستانه روبهرو میشوند. با این وجود، درك درست اینكه نهادها چگونه میآموزند و گامهای لازم برای آموختن بهتر آنها را چگونه میتوان شناخت، نیازمند راهكار استواری است كه هنوز پوشیده مانده است. دیوید گاروین و امی ادموندسون (استادان مدرسه بازرگانی هاروارد) و فرانچسكا جینو، استادیار دانشگاه كارنگیملون، ابزار پژوهشی نوینی پدید آوردهاند كه به كمك آن میتوانید به تلاشهای خود برای رسیدن به یك سازمان یادگیرنده سروسامان دهید.
نویسندگان مقاله، شالوده مفهومی این ابزار را ستونهای سهگانه سازمان یادگیرنده نامیدهاند. ستون یكم: جو مساعد برای یادگیری، مركب از امنیت روانی، ارجمند داشتن تفاوتها، آغوش گشاده برای فكر جدید و فرصت برای اندیشهورزی. ستون دوم: فرایندها و كنشهای استوار یادگیری، مركب از آزمودن، گردآوری و تحلیل اطلاعات و آموزش و تحصیلات. این دو ستون مكمل، با ستون سوم تقویت میشوند كه مركب است از رهبری نیروبخش.
بهكمك این ابزار میتوان ویژگیهای یادشده را بهطور شفاف آزمود، به هر یك نمره داد و سازوكاری برای تحلیل قیاسی مشروح فراهم آورد. قیاس را میتوانید در درون و در میان یگانهای اجرایی سازمان، میان سازمان خودتان و دیگر سازمانها، و در مقایسه با معیارهایی كه نویسندگان مقاله در نظرسنجی خود از صدها مدیر رشتههای گوناگون صنعت بهدست آوردهاند، انجام دهید.
نویسندگان پس از بحث درباره شیوه كاربرد ابزارشان، یافتههای خود در حین پدیدآوری این ابزار را با خوانندگان در میان میگذارند. از این بالاتر، بر اهمیت گفتمان و آسیبشناسی فرایندهای رسیدن به هدف یادگیرنده شدن سازمان تاكید میورزند. خواسته نویسندگان (و هدف ابزاری كه پدید آوردهاند) این است كه كمك كنند بتوانید از فرهنگ یادگیری بنگاه خود و رهبرانی كه آهنگ آن را رقم میزنند تصویری صادقانه رسم كنید.