گروه محصولات

عنوان مقاله: آیا سازمان شما یادگیرنده است؟

گزيده مديريت 83

By David A. Garvin Amy C. Edmondson/ Francesca Gino

نوشته: دیوید گاروین و امی ادموندسون و فرانجسکا جینو

ترجمه: دکتر محمدابراهیم محجوب

سازمان‏هایی كه فرهنگ یادگیری نیرومند دارند با رویدادهای پیش‏بینی‏ناپذیر چیره‏دستانه روبه‏رو می‏شوند. با این وجود، درك درست این‏كه نهادها چگونه می‏آموزند و گام‏های لازم برای آموختن بهتر آن‏ها را چگونه می‏توان شناخت، نیازمند راهكار استواری است كه هنوز پوشیده مانده است. دیوید گاروین و امی ادموندسون (استادان مدرسه بازرگانی هاروارد) و فرانچسكا جینو، استادیار دانشگاه كارنگی‌ملون، ابزار پژوهشی نوینی پدید آورده‏اند كه به ‏كمك آن ‏می‏توانید به تلاش‏های خود برای رسیدن به یك سازمان یادگیرنده سروسامان دهید.
نویسندگان مقاله، شالوده مفهومی این ابزار را ستون‏های سه‏گانه سازمان یادگیرنده نامیده‏اند. ستون یكم: جو مساعد برای یادگیری، مركب از امنیت روانی، ارجمند داشتن تفاوت‏ها، آغوش گشاده برای فكر جدید و فرصت برای اندیشه‏ورزی. ستون دوم: فرایندها و كنش‏‏های استوار یادگیری، مركب از آزمودن، گردآوری و تحلیل اطلاعات و آموزش و تحصیلات. این دو ستون مكمل، با ستون سوم تقویت می‏شوند كه مركب است از رهبری نیروبخش.
به‏كمك این ابزار می‏توان ویژگی‏های یادشده را به‏طور شفاف آزمود، به ‏هر یك نمره داد و سازوكاری برای تحلیل قیاسی مشروح فراهم آورد. قیاس را می‏توانید در درون و در میان یگان‏های اجرایی سازمان، میان سازمان خودتان و دیگر سازمان‏ها، و در مقایسه با معیارهایی كه نویسندگان مقاله در نظرسنجی خود از صدها مدیر رشته‏های گوناگون صنعت به‏دست آورده‏اند، انجام دهید.
نویسندگان پس از بحث درباره شیوه كاربرد ابزارشان، یافته‏های خود در حین پدیدآوری این ابزار را با خوانندگان در میان می‏گذارند. از این بالاتر، بر اهمیت گفتمان و آسیب‏شناسی فرایندهای رسیدن به هدف یادگیرنده شدن سازمان تاكید می‏ورزند. خواسته نویسندگان (و هدف ابزاری كه پدید آورده‏اند) این است كه كمك كنند بتوانید از فرهنگ یادگیری بنگاه خود و رهبرانی كه آهنگ آن را رقم می‏زنند تصویری صادقانه رسم كنید.

انصراف از نظر